ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برندگان نوبل فیزیک 2022
علمی

جایزه نوبل فیزیک 2022 برای فعالیت در زمینه کوانتوم به‌طور مشترک به سه نفر رسید

آکادمی نوبل امسال جایزه فیزیک 2022 را به سه دانشمند از فرانسه، آمریکا و اتریش اهدا کرد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

سه دانشمند از فرانسه، آمریکا و اتریش به‌صورت مشترک جایزه نوبل فیزیک 2022 را به دست آوردند. این جایزه به پاس پیشرفت‌هایی که آن‌ها در زمینه مکانیک کوانتوم رفتار ذرات زیراتمی حاصل کرده و موجب فراهم‌سازی بستر توسعه ابرکامپیوترها و ارتباطات رمزنگاری‌شده می‌شود، به آن‌ها اهدا گردید.

به گزارش واشنگتن پست، آکادمی علوم سلطنتی سوئد که متولی جایزه نوبل است، امسال جایزه بخش فیزیک را به «الین اسپکت»، «جان کلاوزر» و «انتون زیلینگر» داد و از آن‌ها به خاطر آزمایش در زمینه فوتون‌های درهم‌تنیده، پیاده‌سازی تعدی نابرابری‌های بل و پیشگام شدن در زمینه علوم اطلاعات کوانتومی تقدیر کرد.

این آکادمی در بیانیه‌ای نوشت: «حالا حوزه بزرگی از تحقیقات وجود دارد که شامل کامپیوترهای کوانتومی، شبکه‌های کوانتومی و ارتباطات امن و رمزنگاری‌شده‌ی کوانتومی می‌شود.» جایزه نوبل به همراه تقریبا 900 هزار دلار پول به این سه نفر اهدا می‌شود.

عضو کمیته جایزه نوبل
عضو کمیته نوبل دستاوردهای برندگان جایزه فیزیک را توضیح می‌دهد

برندگان جایزه نوبل فیزیک 2022 چه کار کرده‌اند؟

یکی از اعضای کمیته نوبل می‌گوید: «علم اطلاعات کوانتومی حوزه‌ای پرجنب و جوش و در حال رشد است. این حوزه پتانسیل‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله انتقال امن اطلاعات، رایانش کوانتومی و فناوری‌های حسی دارد.» این کمیته می‌گوید کلاوزر 79 ساله اولین بار در دهه 1960 تئوری‌های کوانتومی را در موقعیت‌های عملی به آزمایش گذاشت. اسپکت 75 ساله کسی بود که توانست حفره‌های این نظریه‌ها را از بین ببرد. زیلینگر هم پدیده‌ای را نشان داد که تله‌پورت کوانتومی نام دارد و اجازه می‌دهد اطلاعات از فواصل دور منتقل شوند.

زیلینگر می‌گوید: «می‌توانید با استفاده از درهم‌تنیدگی همه اطلاعاتی را که توسط یک شیء حمل می‌شود، به نقطه دیگری از دنیا که همان شیء وجود دارد، بفرستید. این قضیه شبیه فیلم‌های استار ترک نیست که در آن خود اشیاء یا انسان‌ها از فواصل دور منتقل می‌شوند.»

جایزه نوبل فیزیک معمولا یکی از مهم‌ترین جوایزی است به دانشمندان داده شده و در گذشته به دست «آلبرت اینشتین»، «مکس پلانک» و «ماری کوری» رسیده است. فیزیک دومین بخشی است که امسال پس از نوبل پزشکی، جایزه آن به دانشمندان اهدا می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی