ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: اس تی اس ۱۱۲ به سوی ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب شد

آتلانتیس در ۷ اکتبر در ماموریت اس تی اس۱۱۲ به فضا پرتاب شد تا بخشی از پروژه مونتاژ قطعات ایستگاه فضایی را به اتمام برساند.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۵ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

اس تی اس ۱۱۲ ماموریت یازده روزه شاتل فضایی آتلانتیس به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. آتلانتیس در ۷ اکتبر ۲۰۰۲ به فضا پرتاب شد تا بخشی از پروژه مونتاژ قطعات ایستگاه فضایی را به اتمام برساند. این قطعه پشتیبانی ساختاری رادیاتورهای ایستگاه فضایی را فراهم می‌کرد.

طی این ماموریت چندین آزمایش علمی نیز انجام شد. از جمله کار با دستگاه پردازش زیستی عمومی گیاهی، سیستم محفظه حرارتی تک قفل، کریستالیزاسیون پروتئین در دستگاه تبلور و کوره رشد کریستال زئولیت.

سرنشینان ماموریت از چپ به راست: ساندرا مگنوس، دیوید ولف، پاملا ملروی، جفری اشبی، پیرز سلرز و فیودور یورچیخین

برای اولین بار در تاریخ، آتلانتیس حامل یک دوربین فیلمبرداری در قسمت بالایی مخزن خارجی خود بود. این دوربین ویدیوی زنده پرواز را به کنترل‌کننده‌های پرواز ناسا مخابره می‌کرد. ویدئو تقریباً کامل بود تا اینکه سوخت جامد موشک، لنز دوربین را مه‌آلود کرد و تماشای بقیه ویدیو را دشوار کرد. به همین دلیل پس از این ماموریت دوربین را در پایین فضاپیما نصب می‌کردند.

شاتل آتلانتیس در حال نزدیک شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی. عکس از دید سرنشینان ایستگاه گرفته شده است.

در حین پرتاب این شاتل برای ماموریت اس تی اس ۱۱۲ ، تکه ای فوم عایق از مخزن خارجی جدا شد و به پایین موتور موشک برخورد کرد و فرورفتگی بزرگی به جا گذاشت. خوشبختانه این برخورد هیچ مشکلی برای شاتل ایجاد نکرد، اما همین رویداد بود که سه ماه بعد باعث فاجعه کلمبیا شد.
بعدها و در واکنش به این فاجعه، دوربینی جهت ثبت تصاویری از زباله‌های در حال سقوط از مخزن خارجی شاتل به آن نصب شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی