ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه
علمی

محققان نحوه شکل‌گیری ماه را شبیه‌سازی کردند [تماشا کنید]

طبق این ویدیو، جسمی با نام Theia به زمین برخورد کرده و تکه‌ای از زمین جدا شده که ماه کنونی را تشکیل می‌دهد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۶ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

ناسا با انتشار یک ویدیو شبیه‌سازی شده جدید از نحوه شکل گیری ماه، نشان می‌دهد که این امر ممکن است صرف چند ساعت صورت گرفته باشد. میلیاردها سال پیش، زمانی که زمین بسیار جوان‌تر بود، همه چیز بسیار متفاوت‌تر از اکنون به نظر می‌رسید. محققان در این شبیه‌سازی جدید نظریه‌ای را ارائه کرده‌اند که توضیح می‌دهد ممکن است جسمی به اندازه مریخ در آن زمان با زمین برخورد کرده باشد و این اتفاق چیزی را ایجاد کرده که بعدا به ماه ما تبدیل شده است.

شیء مورد نظر Theia نام دارد و باید اشاره کرد که نظریه ارائه شده توسط دانشمندان چیز جدیدی نیست. دانشمندان از مدت‌ها قبل بر این باور بودند که ماه از تکه‌ای از زمین ایجاد شده که میلیون‌ها یا میلیاردها سال پیش از آن جدا شده است. اما نحوه شکل‌گیری دقیق آن همیشه یک راز بوده است.

حالا «جیکوب کگریس»، محقق فوق دکتری مرکز تحقیقات ایمز ناسا در مطالعه جدید خود روی این برخورد احتمالی تحقیق کرده و شبیه‌سازی ویدیویی ارائه کرده است.

نحوه تشکیل ماه

ویدیوی بالا یکی از جزئی‌ترین شبیه‌سازی‌ها در نوع خود محسوب می‌شود که Theia را در حال نزدیک شدن به سیاره ما و برخورد با آن نشان می‌دهد و سپس به فضا پرتاب می‌شود. این جسم پس از برخورد بلافاصله به دو قسمت تقسیم شده و در نهایت ماه از این برخورد تشکیل می‌شود.

ناسا می‌گوید که در تحقیقات قبلی برخی جنبه‌ها مشابه زمین و ما‌ه توضیح داده شده است. با این حال این شبیه‌سازی جدید نحوه شکل‌گیری ماه، توضیح می‌دهد که چرا ما‌ه و ترکیبات زمین به همان اندازه شبیه هم هستند.

براساس نمونه‌هایی که تاکنون از سنگ ما‌ه جمع‌آوری شده، علائم ایزوتوپی سنگ‌های ماه، مشابه سنگ‌های موجود روی زمین است. به این ترتیب، این شبیه‌سازی می‌تواند نزدیک‌ترین نمونه‌ای باشد که تا به حال درباره نحوه پیدایش قمر طبیعی سیاره ما منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی