ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کم دردسرترین شاسی بلندهای چینی
خودرو

کم دردسرترین شاسی بلندهای چینی بازار ایران

روزگاری بود که مشتریان از خرید ماشین چینی به دلیل دردسرهای نسبتا پرشمار آنها دوری می‌کردند اما حالا سطح کیفی اکثر این خودروها به حدی قابل قبول افزایش پیدا کرده و خرید بعضی از آنها ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

روزگاری بود که مشتریان از خرید ماشین چینی به دلیل دردسرهای نسبتا پرشمار آنها دوری می‌کردند اما حالا سطح کیفی اکثر این خودروها به حدی قابل قبول افزایش پیدا کرده و خرید بعضی از آنها برای ایرانیان مقرون به صرفه است. در ادامه به معرفی چند مدل از کم دردسرترین شاسی بلندهای چینی بازار اشاره خواهیم کرد.

در ابتدا لازم به اشاره است به منظور آن‌که بتوانیم کم دردسرترین شاسی بلندهای چینی بازار را دسته‌بندی کنیم، دو معیار اصلی را در نظر گرفته‌ایم. اول نوع پیشرانه و دوم نوع گیربکس.

همان‌طور که احتمالا آگاه هستید، بیشتر خودروهای چینی موجود در بازار کشور از موتورهای توربوشارژ ۱.۵ لیتری استفاده می‌کنند. بنابراین عامل اول یعنی نوع پیشرانه برای بعضی از خودروهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، تقریبا یکسان است. البته دو سه مدل نیز دارای موتورهای تنفس طبیعی هستند که در ادامه آنها را هم معرفی خواهیم کرد. ضمنا منظور از شاسی بلند در این مقاله همان خودروهای کراس اوور با شاسی یکپارچه است زیرا تنوع شاسی بلندهای واقعی چینی در کشور بسیار محدود بوده و عمده مردم همین کراس اوورها را به عنوان شاسی بلند چینی در ذهن دارند.

کم دردسرترین شاسی بلندهای چینی بازار

1. ام وی ام x22

ام وی ام ایکس ۲۲ (معمولی) چه در مدل دنده‌ای و چه در نسخه اتوماتیک می‌تواند یک کراس‌اوور کم دردسر محسوب شود. البته قاعدتا نباید از قطعات فنی این خودرو انتظار سطح کیفی در حد محصولات تویوتا را داشته باشید اما درمجموع، کیفیت متقاعدکننده‌ای از موتور و گیربکس ام وی ام x۲۲ نسبت به محدوده قیمتی این خودرو مشاهده شده است.

mvm x22

 ام وی ام x22 دارای موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که نسبت به نسخه‌های توربوشارژ دردسر نگهداری کمتری را به مالک تحمیل می‌کند و از لحاظ نوع روغن یا نوع بنزین حساسیت آن‌چنانی از خود نشان نمی‌دهد. از سوی دیگر گیربکس‌های به‌کاررفته در این خودرو هم جزو انواع نسبتا کم‌دردسر به حساب می‌آیند.

گیربکس ۵ دنده دستی با صفحه کلاچ ارتقا یافته که اصولا در طولانی‌مدت خیلی شما را اذیت نخواهد کرد و از سوی دیگر جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک 4AT نیز نسبت به دیگر انواع جعبه‌دنده‌های خودکار موجود در بازار با استهلاک کمتر مواجه می‌شود و در صورت خرابی هزینه تعمیر پایین‌تری از خود بروز می‌دهد. بنابراین ام وی ام X22 به عنوان یک کراس‌اوور کوچک می‌تواند جزو لیست کم دردسرترین کراس اوورهای چینی بازار از نظر نوع پیشرانه و جعبه دنده دسته‌بندی شود.

ایراد رایج ام وی ام ایکس ۲۲ معمولی

شناخته شدن ترین ایراد فنی این مدل را باید ضعف شدید هندلینگ در نسخه های اولیه فاقد ESP و مشکل نشتی رادیاتور بخاری عنوان کرد که بعضا باعث سوختن سرنشینان می شود. نسخه پرو به دلیل وجود موتور توربو، هنوز امتحان خود را در بازار ایران پس نداده است اما قاعدتا از مشکل حساسیت نسبت به کیفیت سوخت رنج می برد.

2. چری تیگو 5 IE

چری تیگو ۵ IE هم می‌تواند از نظر خرابی های موتوری یکی از کم دردسرترین شاسی بلندهای چینی برای آن دسته مشتریان ایرانی باشد که به شتاب اولیه اتومبیل‌شان اهمیت زیادی نمی‌دهند و به سواری معمولی خودرو خود قانع اند.

چری تیگو 5 IE

تیگو ۵ با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک سی وی تی با هفت دنده مصنوعی همراه شده است. پس به دلیل وجود موتور تنفس طبیعی دیگر شاهد حساسیت‌های پیشرانه‌های پرخوران در این خودروها نخواهیم بود.

ضمن آنکه گیربکس سی وی تی نیز درمجموع جزو جعبه‌دنده‌های نسبتا کم استهلاک (در مقایسه با انواع دوکلاچه) تلقی می‌شود و در طول زمان معمولا خیلی مالک خود را با دردسر خرابی‌های ممتد و غیرمترقبه مواجه نمی‌کند. البته لازم است بدانید که در صورت خرابی، معمولا گیربکس CVT نسبت به نمونه‌های AT مجهز به مبدل گشتاور، هزینه تعمیرات بیشتری را به مالک خودرو تحمیل خواهد کرد.

ایراد رایج چری تیگو 5

با توضیحات بالا می توان گفت که تیگو 5 در زمره ماشین های ساده و نسبتا کم استهلاک قرار می گیرد اما مجموعه گیربکس این مدل پاشنه آشیل آن محسوب می شود و سابقه پاره شدن تسمه گیربکس در کیلومترهای بیش از 70 هزار کیلومتر بسیار رایج است.

3. هایما S5

هایما s5 با موتور توربوشارژ به بازار عرضه شده و بنابراین از جنبه موتور استهلاک بیشتری نسبت به خودروهای تنفس طبیعی خواهد داشت. اما نکته مثبت هایما اس ۵ استفاده از جعبه دنده غیردوکلاچه است که باعث می شود دردسر کمتری نسبت به محصولات دارای آن نوع گیربکس‌ها ایجاد کند.

هایما اس5

هایما اس ۵ پیش از این با گیربکس سی وی تی به بازار راه پیدا می‌کرد و همان‌طور که اشاره کردیم، گیربکس سی وی تی استهلاک کمتری نسبت به جعبه‌دنده‌های دو کلاچه از خود بروز می‌دهد. البته این گیربکس در شروع حرکت کمی ‌کند است و درمجموع نیز به تندوتیزی جعبه‌دنده‌های دو کلاچه یا اتوماتیک متعارف عمل نمی‌کند، اما به هر حال دردسر کمتری هم برای صاحب خودرو به وجود می‌آورد.

 همچنین اخیرا شرکت ایران خودروهایما اس ۵ را به گیربکس ۶ دنده اتوماتیک 6AT مجهز کرده است. این گیربکس‌ها تعمیرات راحت‌تری دارند و استهلاک آنها نیز در صورت تعویض به موقع روغن و فیلتر گیربکس، تقریبا پایین‌تر از دیگر انواع جعبه‌دنده‌های خودکار خواهد بود.

ایراد رایج هایما اس 5

هایما اس 5 توربو بر روی کاغذ خودرویی کم نقص و خوش قیمت به نظر می رسد اما ایرادات مونتاژی نسبتا پرشمار، مشکل ضعف گیربکس و کندی شدید در لحظه شروع حرکت و حساسیت نسبت به بنزین باعث شده تا این مدل در بازار فروش خودرو چندان پرطرفداری نباشد و بیشتر برای استفاده های درون شهری کاربرد داشته باشد.

4. ام وی ام ایکس x33s AT اسپرت

ام وی ام ایکس x33s AT اسپرت

نسخه نیوفیس ام وی ام x33s که با گیربکس ۵ دنده اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور در اختیار مشتریان قرار گرفته است، می‌تواند در لیست کم دردسرترین خودروهای شاسی بلند چینی بازار ایران جا بگیرد. دلیل این امر را باید در موتور 2 لیتری تنفس طبیعی این خودرو به قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گیربکس ۵ دنده AT جستجو کرد. ضمن آنکه بیشتر قطعات یدکی این خودرو در بازار با قیمت مناسب در دسترس قرار دارد و مشتریان از این جهت با دردسر چندانی هنگام خراب شدن خودرو مواجه نخواهند بود.

ایراد رایج ام وی ام ایکس 33 اسپرت

عدم وجود حالت تیپ ترونیک در گیربکس این خودرو، باعث می شود تا در هنگام رانندگی در جاده های کوهستانی استفاده از ترمز افزایش یابد و علاوه بر افزایش مصرف لنت، خطر عدم کارکرد مناسب ترمز و بروز تصادف نیز زیاد شود.

5. ام وی ام x55 پرو

ام وی ام x55 پرو

ام وی ام x55 پرو یکی از جدیدترین تولیدات مدیران خودرو محسوب می‌شود که اخیرا معرفی شده و به دلیل آنکه گیربکس دوکلاچه خود را کنار گذاشته است و هم‌اکنون با جعبه دنده سی وی تی عرضه می شود، می‌تواند به لیست کم دردسرترین شاسی بلندهای چینی بازار از لحاظ نوع گیربکس راه پیدا کند. همچنین موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ایکس۵۵ پرو به دلیل اشتراک با دیگر تولیدات چری در ایران، از لحاظ تعمیرات، خدمات پس از فروش و قطعات یدکی دردسر مالک را به حداقل خواهد رساند.

ایراد رایج ام وی ام ایکس 55

بزرگترین عیب نسخه قبل از فیس لیفت ایکس 55 را باید بازار خرید و فروش ضعیف و خشکی سیستم فنربندی عنوان کرد، در نسخه جدید (پرو) تنظیمات سیستم تعلیق به کلی دگرگون شده است و نرمی بیش از حد بر روی هندلینگ این مدل تاثیر منفی گذاشته است.

6. فونیکس تیگو 8 کلاسیک

تیگو ۸ کلاسیک هم که جدیدا به صف تولیدات مدیران خودرو پیوسته است، به دلیل بهره‌مندی از موتور ۲ لیتری توربو (فاقد تزریق مستقیم) در کنار گیربکس سی وی تی اتوماتیک، باید در لیست شاسی بلندهای چینی نسبتا کم دردسر بازار ایران قرار داده شود.

 فونیکس تیگو 8 کلاسیک

می توان احتمال داد که موتور آن نسبت به مدل تیگو 8 پرو در برابر کیفیت بنزین و نوع روغن حساسیت کمتری نشان دهد. در طرف دیگر گیربکس سی وی تی نیز با ذات نسبتا آرام و کم استهلاک خود در قیاس با نمونه‌های دوکلاچه، در طول زمان بیشتر مراعات حال صاحب این خودرو را خواهد کرد و استهلاک و دردسر کمتری را نصیب وی خواهد نمود.

ایراد رایج فونیکس تیگو 8 کلاسیک و پرو

ناسازگاری موتور پیشرفته تیگو 8 پرو با بنزین معمولی و روشن شدن چراغ چک، تاکنون عمده ترین مشکل این خودرو در شرایط ایران بوده است اما در خصوص تیگو 8 کلاسیک نیز باید گفت که کمبود قطعات یدکی برای خودروهای کم تیراژ همواره می تواند مساله ساز باشد و تیگو 8 کلاسیک نیز به دلیل تعداد تولید بسیار محدود (کمتر از 400 دستگاه) از این مشکل رنج خواهد برد.

حرف آخر

در انتهای این مطلب به طور خلاصه باید بگوییم که عموما خودروهای مجهز به موتور تنفس طبیعی به ویژه در بازار ایران‌ که از لحاظ سطح کیفی سوخت و نوع روغن محدودیت‌هایی برای مالکان خودرو وجود دارد، می‌توانند گزینه‌های کم دردسرتری به حساب بیایند.

در طرف دیگر گیربکس‌ها نیز به ترتیب در مدل‌های دنده‌ای، اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور، سی وی تی اتوماتیک و دوکلاچه تر، دردسر و استهلاک کمتری نسبت به گیربکس های دوبل کلاچ خشک (نظیر چری تیگو 7 و فیدلیتی پرایم) برخوردارند و با گذر زمان کمتر دچار خرابی خواهند شد.

اما در این میان گیربکس‌های دوکلاچه خشک در به ویژه هنگام عبور از سربالایی‌ها و یا ترافیک‌های سنگین، زودتر دچار خرابی و نقص در صفحه کلاچ خواهند شد و دردسر بیشتری را برای صاحب خودرو به وجود می‌آورند. هرچند که از لحاظ دقت و سرعت عمل نسبت به دیگر مدل‌ها تندوتیزتر بوده و شتاب مطلوب‌تری را ارائه می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی