ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه
تکنولوژی

کاهش تقاضا برای تراشه‌ها؛ سامسونگ و AMD از افت درآمدهای خود خبر می‌دهند

دو شرکت سامسونگ و AMD می‌گویند به خاطر افت تقاضا در بازار پی‌سی، GPU و سرورها شاهد افت درآمدها هستند و شرایط ادامه خواهد داشت.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

با ریزش چشمگیر بازار رمزارزها، مدیرعامل انویدیا اذعان کرده بود که بخشی از کارت‌های گرافیک این شرکت روی دست آن‌ها باد کرده و مجبورند این محصولات را با قیمت پایین‌تر بفروشند. حالا نزول تقاضا در بازار پی‌سی، GPU و سرورهای ابری باعث شده AMD و سامسونگ هم به جمع برندهایی مثل انویدیا و اینتل بپیوندند که در فروش تراشه‌ها با مشکل روبرو شده‌اند.

پارسال مهم‌ترین خبر در دنیای تراشه‌سازی این بود که تولیدکنندگان از ظرفیت کافی برای ساخت تراشه و پاسخگویی به نیاز بازار برخوردار نیستند. اما حالا اوضاع به ویژه برای شرکت‌هایی مثل سامسونگ و AMD که درآمدهای زیادی را در سال 2021 و ابتدای 2022 به دست آورده بودند، تغییر کرده است. به گزارش بلومبرگ، سامسونگ از ریزش 32 درصدی فروش خبر داده و AMD هم افت 1 میلیارد دلاری درآمدها را پیش‌بینی کرده است.

افت فروش کامپیوترهای شخصی نشان می‌دهد که چرا تقاضا برای محصولات AMD و اینتل به اندازه قبل نیست. در دوره همه‌گیری، بسیاری از کاربران ناگهان احساس کردند که باید دستگاه‌های خود را ارتقا دهند و محصولات جدیدی برای سرگرمی بخرند. اما حالا تقاضا افت کرده است.

تراشه

مدیرعامل اینتل گفته بود که یکی از راه‌های مقابله با این مشکل تولید کامپیوترهایی است که بتوانند بهتر از مک‌ها عمل کنند. ولی این راهکار هنوز عملی نشده و حتی در صورت عملی شدن نمی‌تواند مشکل شرکت‌هایی مثل سامسونگ را در بازار سرورهای ابری برطرف کند.

«جوزف آنزورت» و «جان ارنسن» از شرکت تحقیقاتی گارتنر می‌گویند سایر تولیدکنندگان هم با انبارهای پر و کاهش تقاضا در بازار روبرو شده‌اند: «تولیدکنندگان در سال 2021 و نیمه اول 2022 انبارهای خود را پر کردند و دو تا سه برابر سفارش‌ها محصول به موجودی خود افزودند.»

کاهش فروش تراشه‌ها ادامه‌دار خواهد بود

کسب و کار تراشه‌های حافظه سامسونگ، این شرکت را در سال 2018 از اینتل پیش انداخت. اینتل در ماه ژوئیه از افت شدید 22 درصدی در درآمدهای خود خبر داد. وال استریت ژورنال می‌گوید قیمت تراشه‌های DRAM حدود 15 درصد و تراشه‌های NAND حدود 28 درصد کاهش یافته و این کاهش تا پایان 2023 ادامه خواهد داشت.

تصمیم دولت آمریکا برای اعمال محدودیت‌های جدید در فروش تراشه به چین هم نگرانی دیگر شرکت‌های فعال در این صنعت است. این قوانین به منظور کاهش توانایی‌های پکن در افزایش استقلال در تولید تراشه‌ها در نظر گرفته شده و شرکت‌های آمریکایی مثل اینتل و Micron را وادار می‌کند تا برای فروش تراشه به این کشور از دولت مجوز بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی