ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حیات
علمی

دانشمندان مدعی کشف «ترکیب تشکیل‌دهنده حیات» شدند

یافته‌های آن‌ها به وجود ترکیبی مخفی در قطرات آب اشاره دارد که احتمال آغاز حیات روی زمین از اقیانوس‌ها را تقویت می‌کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

تیمی از محققان «دانشگاه پردو» ادعا کرده‌اند که «شیمی زیربنا منشاء حیات» در زمین را در قطرات ساده آب کشف کرده‌اند. یافته‌های کشف آن‌ها از این نظر اهمیت دارد که می‌تواند نحوه پیدایش حیات روی کره زمین را برای اولین بار مشخص و تایید کند.

«گراهام کوکس»، استاد شیمی پردو و نویسنده اصلی این مقاله که توسط مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده، در بیانیه‌ای آن را یک «کشف چشمگیر» و «ترکیب مخفی برای ساخت زندگی» خوانده است.

حیات

او در این بیانیه درباره کشف خود توضیح می‌دهد:

«این اساسا شیمی زیربنا منشا حیات است. همچنین اولین اثبات تجربی و عملی است که مولکول‌های اولیه، اسیدهای آمینه ساده، شکل خودجوش پپتیدها، بلوک‌های سازنده حیات را در قطرات آب خالص نشان می‌دهد.»

نکته قابل توجه اینکه فقط محققان اصلی از یافته‌های این کشف شگفت‌زده نشده‌اند، بلکه دیگران نیز عقیده دارند که این کشف می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر درک ما از چگونگی شکل‌گیری حیات در زمین میلیاردها سال پیش داشته باشد.

«آلن دوکت»، دانشیار دانشگاه دالهاوزی در استان نوا اسکوشیا کانادا که در این تحقیق شرکت نداشته، به Futurism گفت:

«به نظر من این کشف واقعا جذاب است. به نظر من، شواهدی در حال افزایش است که نشان می‌دهد چیزی واقعا منحصر‌به‌فرد و خارق‌العاده در مورد شیمی سطوح کوچک قطرات آب یا درون آن وجود دارد.»

کشف حیات روی زمین

به زبان ساده، این تحقیق نظریه‌ای که دهه‌ها قبل شکل گرفته را تایید می‌کند که در آن گفته شده زندگی روی زمین از اقیانوس‌ها آغاز شده است. آمینو اسیدها که محققان اعتقاد دارند میلیاردها سال پیش از طریق بارش‌های شهاب سنگی به زمین آمده‌اند، می‌توانند به یکدیگر پیوند بخورند و پپتیدها را تشکیل داده که مدت‌هاست از آن‌ها به عنوان بلوک‌ها سازنده پروتئین‌ها و در نهایت خود حیات یاد می‌شود.

اما چیزی که از مدت‌ها قبل دانشمندان را گیج کرده، این واقعیت است که این فرآینده به محیط‌های آبی و غیرآبی نیاز دارد. اکنون، کوکز و همکارانش با استفاده از طیف‌سنج‌های پیشرفته برای مشاهده دقیق واکنش‌های شیمیایی درون قطرات آب دریافتند جایی که قطرات آب با جو برخورد می‌کنند، «واکنش‌های بسیار سریعی می‌تواند رخ دهد.»

کوک و تیمش ادعا می‌کنند که این اجزای سازنده حیات می‌توانند به صورت خودجوش و بدون نیاز به کاتالیزورهای دیگر در آب تشکیل شوند.

در نهایت، کوک و تیم او امیدوارند که یافته‌های آن‌ها بتواند در درک فرآیندهای اساسی مربوط به شکل‌گیری حیات روی زمین کمک کنند و همچنین می‌توان در زمینه وجود حیات بیگانه نیز از آن‌ها کمک گرفت. در کوتاه مدت نیز این یافته‌ها می‌توانند در زمینه‌های دیگری مانند کشف دارو مفید باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی