ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تنسور G2 با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده است [بروزرسانی: تنسور G2 تراشه‌ای 5 نانومتری است]

در حالی که گزارش‌های اولیه از ساخت تنسور G2 با فرایند 5 نانومتری خبر داده بودند، این تراشه با لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده است.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

گوگل هفته گذشته از گوشی‌های سری پیکسل 7 رونمایی کرد؛ محصولاتی که به تراشه جدید تنسور G2 مجهز شده‌اند. در حالی که گزارش‌های اولیه از ساخت این چیپ با لیتوگرافی 5 نانومتری خبر داده بودند، حالا اطلاعات جدید از فرایند 4 نانومتری سامسونگ آن خبر می‌دهند. همچنین گوگل در این چیپست از مودم اگزینوس 5300 5G استفاده کرده است.

گوگل از سال گذشته میلادی شروع به استفاده از تراشه انحصاری تنسور در گوشی‌های سری پیکسل کرد و هفته گذشته هم از نسل جدید این چیپ با نام تنسور G2 رونمایی کرد.

مشخصات تراشه تنسور G2 گوگل

تراشه تنسور G2

طبق گزارشی جدید، تراشه جدید گوگل با فرایند 4 نانومتری LPE سامسونگ تولید شده که یک پیشرفت نسبت به فرایند 5 نانومتری LPE سال گذشته محسوب می‌شود. در این چیپ از دو هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.35 گیگاهرتز، چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز استفاده شده است. گوگل همچنین به سراغ پردازشگر گرافیکی Mali-G710 رفته تا عملکرد گیمینگ و HDR تراشه جدیدش را بهبود دهد.

این تراشه گوگل از 4 مگابایت حافظه کش L3 و مجموعا 8 مگابایت حافظه کش سیستم بهره می‌برد. این چیپ که از رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کند، به لطف ISP بهبودیافته، حالا می‌تواند در تمام دوربین‌ها ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. همچنین این تراشه قادر به پشتیبانی از دوربین 108 مگاپیکسلی بدون شاتر لگ است.

گوگل در این چیپست همچنین از مودم اگزینوس 5300 5G استفاده کرده؛ مودمی که سامسونگ در رویداد Tech Day 2022 از آن رونمایی کرد. اگرچه اطلاعات زیادی از این مودم نداریم، اما باید منتظر سرعت بالاتر و مصرف انرژی بهینه‌تر باشیم.

از سایر قابلیت‌های ارتباطی تراشه تنسور G2 می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2، پورت USB Typc-C 3.2 و NFC اشاره کرد.

بروزرسانی در 19 مهر 1401:

سخنگوی گوگل تایید کرده که تراشه تنسور G2 با لیتوگرافی 5 نانومتری و نه 4 نانومتری تولید شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی