ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استرازنکا
علمی

واکسن اسپری بینی کرونا آسترازنکا در همان فاز اول کارآزمایی بالینی شکست خورد

دانشمندان آکسفورد می‌گوید نتایج فاز اول کارآزمایی‌های بالینی واکسن اسپری بینی آسترازنکا از ضعف این محصول در ایجاد ایمنی مطلوب در برابر کرونا حکایت دارد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

محققان در پایان اولین کارآزمایی بالینی واکسن اسپری بینی کرونا آکسفورد/آسترازنکا از نتایج ضعیف‌تر از انتظار این محصول در ایجاد ایمنی خبر داده‌اند. حالا امیدها برای تولید انبوه و توزیع این واکسن کمتر شده است.

بر اساس اعلام دانشمندان دانشگاه آکسفورد، واکسن اسپری بینی آن‌ها پاسخ ایمنی قدرتمندی را در بافت مخاطی بینی یا در سایر بخش‌های بدن شرکت‌کنندگان ایجاد نکرده است. البته این پاسخ در بدن تعدادی از افراد دیده شده، اما شمار آن‌ها بسیار پایین بوده است. به‌علاوه، واکنش ایمنی حاصل از این واکسن در خون افراد ضعیف‌تر از واکنش حاصل از واکسن‌های تزریقی اعلام شده است.

این مطالعه که با سرمایه‌گذاری شرکت آسترازنکا انجام شده، با هدف ارزیابی اثربخشی واکسن اسپری کرونا پیاده‌سازی شد. در این کارآزمایی بالینی 30 نفر شرکت داشتند که پیش‌تر واکسن تزریق نکرده بودند. همچنین 12 نفر دیگر که قبلا واکسن زده بودند، این اسپری را به عنوان دوز تزریقی دریافت کردند.

اسپری بینی

واکسن اسپری بینی آسترازنکا امیدها را کم‌رنگ کرد

هرچند این آزمایش از نظر ایمنی مشکلی برای شرکت‌کنندگان به وجود نیاورد، ولی محققان در گزارشی که در eBioMedicine منتشر شده، دریافتند که پاسخ ایمنی حاصله ضعیف و متناقض بوده است. تنها در تعدادی از شرکت‌کنندگان مشاهده شد که سطح ایمنی بدن بعد از دریافت دو دوز از این واکسن به سطحی رسیده که فقط اندکی بهتر از ابتلای طبیعی به کووید-19 است.

دکتر «سندی داگلاس»، محقق ارشد آزمایش‌های موسسه جنر از زیرمجموعه دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «انتقال واکسن از طریق بینی و ریه همچنان یک رویکرد امیدوارکننده است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که تولید اسپری‌های بینی به عنوان یک راهکار قابل اطمینان احتمالا هنوز با چالش‌هایی روبرو است.»

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که چین و هند چند وقت پیش به دو واکسن اسپری بینی کرونا مجوز داده بودند. دانشمندان مختلف در سراسر دنیا امیدوارند که با این دسته از واکسن‌ها بتوانند جلوی ویروس کرونا بایستند و در اولین نقطه ورود ویروس به بدن از ابتلای فرد به عامل بیماری‌زا جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی