ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زاکربرگ
تکنولوژی

حمله زاکربرگ به اپل: با «اکوسیستم بسته» خود، تجربه بدی در متاورس برای کاربران ایجاد می‌کنند

زاکربرگ عقیده دارد که اپل با اکوسیستم بسته و کنترل شده خود به سایر پلتفرم‌های واقعیت مجازی آسیب خواهد رساند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا اعلام کرد که برای مبارزه با اپل در فضای واقعیت مجازی آماده است. او در جریان کنفرانس Meta’s Connect گفت که پلتفرم VR معرفی نشده اپل برای مصرف‌کنندگان تجربه بدی خواهد داشت، زیرا یک «اکوسیستم بسته» خواهد بود و در عین حال از سیستم متا به عنوان یک پلتفرم «آزاد و رها» تعریف و تمجید کرد.

او قبلا این نکته را به کارمندانش نیز اعلام کرده بود و به آن‌ها گفت که متا در یک «رقابت عمیق فلسفی» با اپل در ساخت متاورس حضور دارد، اما اکنون در مصاحبه خود با The Verge این موضوع را به صورت علنی اعلام کرده است.

زاکربرگ در این مصاحبه گفت:

«در هر نسل از سیستم‌های محاسباتی که تاکنون دیده‌ایم، اساسا یک اکوسیستم باز و یک اکوسیستم بسته وجود دارد. در رایانه‌های شخصی ویندوز و مک بوده‌اند، در موبایل اندروید و آیفون.»

مشکل اکوسیستم بسته از نظر زاکربرگ

او در ادامه اشاره کرد که در اکوسیستم‌های بسته بیشتر ارزش و سود تولید شده، به صاحب پلتفرم خواهد رسید و گفت: «اکوسیستم‌های بسته روی کنترل و یکپارچگی شدید تمرکز می‌کنند تا تجربیات منحصر‌به‌فرد و تغییرناپذیری ایجاد کنند... اگرچه بیشتر این ارزش‌ها به مرور زمان به پلتفرم روانه می‌شود.»

به عقیده زاکربرگ این موضوع در اکوسیستم‌های باز متفاوت است و او می‌گوید که افراد و شرکت‌های بیشتری می‌توانند در آن «جنبه مثبت چیزی که ایجاد شده» را به اشتراک بگذارند.

او سپس درباره ترجیح خود برای کاربران توضیح می‌دهد:

«من با قاطعیت معتقدم که یک متاورس باز و قابل همکاری که توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های مختلف ساخته شده، برای همه بهتر خواهد بود.»

زاکربرگ در طول مصاحبه خود همچنین گفت که اپل اگر مانند دستگاه‌های مک یا آیفون، روی هدست خود نیز به همان اندازه کنترل داشته باشد، می‌تواند به سایر پلتفرم‌های واقعیت مجازی آسیب برساند:

«کاملا قابل قبول است که اپل این رقابت را در آینده ببیند و قصد داشته باشد تا مانع ما شود. من فکر می‌کنم نکته کاملا واضحی که وجود دارد، این است که انگیزه آن‌ها در کارهایی که انجام می‌دهند، به اندازه‌ای که ادعا می‌کنند نوع دوستانه نیست.»

با این حال، کاملا مشخص نیست که زاکربرگ از «باز» بودن پلتفرم خود چه منظوری دارد. استدلال او این است که شرکای آن مانند مایکروسافت و اتودسک نرم‌افزارهایی برای هدست‌ها ایجاد خواهند کرد. او پس از بیان این موضوع که دوست دارد «در زمان مناسب» با شرکت‌هایی مانند سامسونگ کار کند، گفت: «فکر می‌کنم باید بفهمیم که دقیقا چگونه خواهد بود.»

اپل اوایل سال جاری هدست واقعیت ترکیبی خود را برای اعضای هیئت مدیره به نمایش گذاشته بود که این امر نشان می‌دهد دستگاه آن‌ها به مرحله پیشرفته‌ای از توسعه رسیده است. علاوه بر خود دستگاه، غول کوپرتینویی قصد دارد سیستم عامل اختصاصی با نام RealityOS را نیز برای آن توسعه دهد.

انتظار می‌رود تا هدست واقعیت مجازی اپل که از آن به عنوان یک دستگاه پریمیوم یاد شده، اوایل سال آینده با قیمتی حدود 3000 هزار دلار معرفی شود. شرکت متا نیز از هدست واقعیت مجازی 1499 دلاری Quest Pro خود رونمایی کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی