ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسکلت بیرونی
تکنولوژی

این چکمه رباتیک سرعت راه رفتن افراد کم‌توان را افزایش می‌دهد [تماشا کنید]

این ربات با بهره‌گیری از مدل‌های یادگیری ماشینی، باعث می‌شود تا برای هر فرد حرکات شخصی‌سازی شده‌ای ارائه شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

چکمه رباتیکی علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا افراد ناتوان یا کم‌توان راه بروند، می‌تواند عملکرد خود را برای هر فردی شخصی‌سازی کند.

دانشمندان با ساخت یک اسکلت بیرونی رباتیک جدید شبیه به چکمه که از مدل‌های یادگیری ماشینی و سنسورهایی برای سازگار با افرادی که آن را می‌پوشند بهره می‌برد، گام مهمی در زمینه رباتیک برداشته‌اند.

اسکلت بیرونی وزن کمی دارد و به کاربر اجازه می‌دهد تا نسبتا آزادانه حرکت کند، سرعت راه رفتن او را افزایش می‌دهد و باعث کاهش پیدا کردن انرژی مصرف در حین حرکت می‌شود.

این دستگاه که توسط محققان دانشگاه استنفورد ساخته شده، شامل حسگرهای پوشیدنی ارزان قیمت، یک موتور و یک کامپیوتر کوچک Raspberry Pi می‌شود که توسط یک بسته باتری در دور کمر کاربران، تغذیه می‌شود. سنسورها در چکمه تعبیه شده‌اند تا نیرو و حرکت را بدون مزاحمت اندازه‌گیری کنند.

استفاده از یادگیری ماشینی در این اسکلت بیرونی رباتیک

داده‌های تولید شده توسط چکمه، سپس به یک مدل یادگیری ماشینی وارد می‌شود که با کمک آن، حرکات به صورت شخصی‌سازی شده انجام خواهد شد. این امر باعث می‌شود تا کاربر سریع‌تر و با انرژی مصرفی کمتری راه برود.

دستگاه ساخته شده توسط دانشمندان، در عرض یک ساعت می‌تواند فرآیند شخصی‌سازی حرکت را انجام داده و از آن جایی که دائما از داده‌های سنسورها استفاده می‌کند، می‌تواند در طول زمان با تغییر راه رفتن کاربر سازگار شود.

دانشمندان ادعا کرده‌اند که این دستگاه در مقایسه با راه رفتن با کفش‌های معمولی، منجر به افزایش 9 درصدی سرعت و کاهش 17 درصدی انرژی صرف شده می‌شود.

هرچند دانشمندان سال‌هاست که از اسکلت‌های بیرونی برای کمک به افراد نیازمند استفاده می‌کنند، اما مشکلاتی درباره آن‌ها وجود دارد و به عنوان مثال اغلب بزرگ و دست و پا گیر هستند. همچنین شخصی‌سازی آن‌ها برای کاربران مختلف بسیار پرهزینه است. اسکلت بیرونی تیم استنفورد بسیار کوچکتر از سایر اسکلت‌های موجود در بازار است و مهمتر از همه، حمل و نقل آن آسان‌تر است.

محققان خوشبین هستند که این دستگاه بتواند به افراد مسن با تحرک محدود یا افرادی که مشکلات عضلانی دارند کمک کند تا به صورت آزادانه‌تری حرکت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی