ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پارچه هوشمند
علمی

مهندسان پارچه‌ هوشمندی با قابلیت گرم و خنک کردن کاربر توسعه داده‌اند

این پارچه‌ هوشمند از نخ‌ بسیار نازک نانو توسعه پیدا کرده و می‌تواند براساس نیاز کاربر، فرد را خنک یا گرم کند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

مهندسان نساجی، پارچه‌ای هوشمند از نخ‌ بسیار نازک نانو توسعه داده‌اند که می‌تواند براساس نیاز کاربر، فردی که آن را به تن کرده خنک کرده یا او را گرم کند.

این پارچه هوشمند در واقع از موادی تغییر فاز دهنده تولید شده که در دماهای مختلف و براساس نیاز، تولید گرما یا سرما می‌کند.  این تغییر فاز به گونه‌ای است که هسته اصلی الیاف در شرایط تغییر فاز از مایع به جامد تغییر می‌کند و مقادیری گرما در این شرایط ذخیره و آزاد خواهد شد. الیاف به کار برده شده در این پارچه‌های هوشمند دارای پوشش‌های الکتروترمال و فتوترمال هستند که اثر گرمایشی و سرمایشی را تشدید می‌کند. با یان حساب پارچه‌هایی هوشمند توسعه یافته است که می‌تواند به سرعت کاربر را خنک کرده و با تغییر شرایط آنها را گرم نگه دارد.

نتایج این مطالعه برای تولید پارچه هوشمند با چنین قابلیتی در نشریه  ACS Nano انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است.

پارچه‌ هوشمند جدید با فناوری کاربردی

در بسیاری از مشاغل، از آتش نشان‌ها گرفته تا کارگران مزرعه در محیط‌های گرم و سرد کار می‌کنند. برای مثال کارگران نانوایی مجبور هستند، ساعت‌هایی زیادی در فضایی گرم فعالیت کنند و کارگران پیست‌های اسکی نیز شرایط دیگری را تجربه می‌کنند. در برخی مشاغل نیز گاهی فرد مجبور است هم در محیط گرم و هم در محیط سرد کند و نیاز به لباسی دارد که برای هر دو محیط مناسب باشد. پارچه‌های هوشمند جدید به راحتی می‌توانند نیاز چنین افرادی را مرتفع سازند.

از دیگر کاربردهای چنین پارچه‌هایی، استفاده از آن برای تولید لباس‌های ورزشی است. ورزشکاران در حین ورزش کردن ممکن است بسیار گرمشان شود ولی بعد از ورزش نیز شرایط آنها تغییر می‌کند. پارچه‌های هوشمند برای ورزشکاران گزینه خوبی محسوب می‌شود و می‌تواند ورزشکار مربوطه را خنک نگه داشته و یا باعث گرم شدنش شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی