ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مک‌بوک ایر M2
تکنولوژی

قابلیت‌هایی که نسل بعدی مک بوک پرو را به محصولی کامل‌تر تبدیل می‌کنند

اپل احتمالا به‌زودی از نسل جدید مک بوک پرو 14 و 16 اینچی رونمایی می‌کند؛ محصولاتی که شاید این سه ویژگی را داشته باشند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

اپل نزدیک به یکسال پیش از مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با طراحی جدید رونمایی کرد؛ لپ‌تاپ‌هایی که قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و طراحی جذابی دارند. حالا باید منتظر معرفی نسل جدید آن‌ها باشیم، اما چه ویژگی‌هایی می‌توانند نسل بعدی مک بوک پرو را به محصولی کامل‌تر تبدیل کنند؟

اگرچه مک‌بوک‌ها به اندازه کافی محصولات جذاب و کاربردی به حساب می‌آیند، اما هر دستگاهی را می‌توان بهبود داد و آن‌ها را به جایگاه بالاتری رساند. در ادامه همراه دیجیاتو باشید تا نگاهی به 3 قابلیتی داشته باشیم که می‌توانند نسل بعدی مک بوک پرو را به محصولی کامل‌تر تبدیل کنند.

بهبود عملکرد گیمینگ

اگر نگاه واقع‌بینانه به مک‌بوک‌های اپل داشته باشیم، آن‌ها لپ‌تاپ‌های مناسبی برای اجرای بازی‌های روز نیستند. البته این موضوع به معنای آن نیست که اپل در سال‌های اخیر در این زمینه بیکار بوده و عملکرد محصولاتش را بهبود نداده است. کوپرتینویی‌ها چند سال پیش سرویس بازی اشتراکی «آرکید» را راه‌اندازی کرده و حتی توسعه‌دهندگان بازی را در WWDC برای مک روی صحنه آوردند.

اگرچه اپل روی زمینه نرم افزار تمرکز زیادی کرده و شاهد فناوری‌هایی مانند MetalFX Upsclaing هستیم، اما سخت افزار هم اهمیت زیادی دارد. اگرچه اپل در تراشه‌های انحصاری‌اش از GPU قابل قبولی استفاده کرده، اما در زمینه عملکرد و نه بهره‌وری انرژی، در برابر کارت‌های گرافیک قدرتمند انویدیا و AMD حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند.

گیمینگ در نسل بعدی مک بوک پرو

نسل جدید مک بوک پرو با تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس از راه می‌رسند و از آنجایی که معماری M2 نسبت به نسل قبلی‌اش، M1 انقلابی نیست، شاید تغییرات عمده در مدل‌های پرو و مکس آن اقدامی منطقی باشد.

در حال حاضر گزارش‌های متفاوت زیادی درباره تراشه‌های M2 پرو و مکس وجود دارد. برخی شایعات از ساخت این چیپ‌ها با لیتوگرافی 3 نانومتری خبر می‌دهند و تعدادی به ادامه استفاده از فرایند ساخت 5 نانومتری اشاره می‌کنند. اگر واقعا اپل به سراغ لیتوگرافی 3 نانومتری برود، باید منتظر افزایش قابل توجه عملکرد و بهره‌وری انرژی باشیم.

فیس آیدی در نسل بعدی مک بوک پرو

مدت‌هاست فیس آیدی جایگزین تاچ آیدی در آیفون‌ها شده، البته غیر از مدل‌های آیفون SE. علاوه بر آیفون‌ها، آیپد پرو هم از این فناوری بهره می‌برد، اما هنوز اپل آن را به مک‌ها اضافه نکرده، حتی با وجود آوردن ناچ به مک بوک‌ها.

فیس آیدی عملکرد ساده‌ای دارد: تنها کافیست به آیفون یا آیپد خود نگاه کنید تا قفل آن باز شود. این ویژگی می‌تواند در مک بوک پرو هم استفاده شود و بجای اینکه انگشت‌تان را روی تاچ آیدی کیبورد قرار دهید، تنها هنگام باز کردن لپ‌تاپ یا خارج کردن آن از حالت استندبای، روبه‌روی آن قرار داشته باشید. حتی مایکروسافت در لپ‌تاپ‌های ویندوزی قابلیت مشابهی به نام Windows Hello دارد.

اپل همواره سعی کرده یک اکوسیستم یکپارچه داشته باشد و از این نظر، آوردن فیس آیدی به مک‌ها اقدامی منطقی به حساب می‌آید. حتی طبق شایعات، اپل می‌خواهد نام‌گذاری مدل‌های پرو مکس را به اولترا تغییر دهید تا در راستای محصولاتی مانند تراشه M2 اولترا و اپل واچ اولترا قرار بگیرد. بنابراین احتمالا در آینده فیس آیدی هم به مک‌ها می‌آید.

اگرچه مک بوک پرو و مک بوک ایر M2 هردو از ناچ در بالای نمایشگر بهره می‌برند، اما اپل می‌تواند فیس آیدی را تنها به مدل‌های پرو بیاورد تا کاربران دلایل بیشتری برای خرید آن‌ها داشته باشند. البته اپل ظاهرا از مدت‌ها قبل مشغول آزمایش این فناوری روی مک‌بوک‌هاست و پتنت‌ها از چنین موضوعی خبر می‌دهند. بنابراین حالا که این محصولات ناچ دارند، شاید بهترین زمان برای افزودن آن به مک‌بوک پرو باشد.

جزیره پویا در مک بوک پرو

اپل امسال تصمیم گرفت در مدل‌های پرو آیفون 14 بجای ناچ مرسوم، از طراحی جدیدی موسوم به جزیره پویا یا Dynamic Island استفاده کند. این قابلیت هنوز در اول راه قرار دارد و فقط مدل‌های پرو از آن بهره می‌برند. با این حال در همین مدت کم هم توسعه‌دهندگان اندرویدی دست به کار شدند و با توسعه برنامه‌های مختلف مانند «DynamicSpot»، آن را به اندروید آوردند.

جزیره پویا می‌تواند شکل‌های مختلفی به خودش بگیرد و کاربردهای متنوعی داشته باشد. همین جزیره پویا، از نظر ظاهری در کنار دوربین اصلی، مدل‌های استاندارد و پرو آیفون 14 را از یکدیگر جدا کرده، بنابراین چرا اپل چنین کاری را برای مدل‌های پرو مک بوک انجام ندهد؟

اپل می‌تواند برای نسل بعدی مک بوک پرو بجای ناچ، از جزیره پویا استفاده کند و ناچ را به مک بوک ایر محدود کند. البته عملکرد این ویژگی باید در مک‌ها متفاوت باشد چرا که رابط کاربری iOS با مک او اس متفاوت است و برنامه‌های متفاوتی را هم اجرا می‌کنند.

با این وجود اگر اپل بخواهد آن را به مک بوک‌ها بیاورد، مسلما کاربرد آن را هم پیدا می‌کند؛ درست مانند ناچ که از دنیای آیفون‌ها به مک‌ها راه پیدا کرد. البته اگر اپل چنین برنامه‌ای داشته باشد، حداقل تا یکسال آینده نباید منتظر جزیره پویا در مک‌ها باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی