ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انفجار پرتو گاما
علمی

اخترشناسان قدرتمندترین نور لحظه‌ای در تاریخ جهان را مشاهده کردند

محققان می‌گویند یک انفجار پرتو گاما قدرتمندترین نور لحظه‌ای مشاهده‌شده در جهان را به وجود آورده و نزدیک‌ترین نمونه به زمین بوده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

اخترشناسان موفق به کشف چیزی شده‌اند که احتمالا قدرتمندترین نور لحظه‌ای مشاهده‌ شده در تاریخ است. این نور که با نام انفجار پرتو گاما شناخته می‌شود، تحت عنوان پرانرژی‌ترین نوع از انفجارهای الکترومغناطیسی در جهان معرفی شده است.

نور لحظه‌ای جدیدی که هفته گذشته توسط اخترشناسان مشاهده شده، 18 تراالکترون‌ولت انرژی داشته و ظاهرا در نوع خود قدرتمندترین بوده است. البته دانشمندان هنوز در حال تحلیل اندازه‌گیری‌های خود هستند، اما اگر این عدد تایید شود، برای اولین بار یک انفجار پرتو گاما با انرژی بیش از 10 تراالکترون‌ولت را دیده‌ایم.

قدرت این نور لحظه‌ای در ابتدا دانشمندان را سردرگم کرد. آن‌ها تصور می‌کردند که این پرتو توسط یک منبع نسبتاً بسته تولید شده است. به‌علاوه، در ابتدا تصور می‌شد که این انرژی به‌صورت پرتو ایکس منتشر شده. اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که این سیگنال از نوع پرتو گاما بوده و از منبعی به فاصله 2.4 میلیارد سال نوری مشاهده شده است. اگرچه این فاصله نزدیک محسوب نمی‌شود، اما همچنان نزدیک‌ترین انفجار پرتو گاماست که تاکنون دیده‌ایم.

قدرتمندترین نور لحظه‌ای

قدرتمندترین نور لحظه‌ای تاریخ می‌توانست خطرناک باشد

چنین انفجارهایی در صورت قرار گرفتن در فاصله چند هزار سال نوری زمین، می‌توانند برای سیاره خاکی ما خطرآفرین باشند. محققان باور دارند که یکی از وقایع انقراضی در تاریخ زمین مربوط به همین انفجارها در حدود 450 میلیون سال پیش بوده و حیات را از میان برده است.

«جما اندرسون»، اخترشناس دانشگاه کورتین استرالیا می‌گوید: «این اتفاق بدون شک بسیار هیجان‌انگیز بوده است! این رویداد با وجود فاصله نزدیک خود خیلی پرانرژی بوده، یعنی سیگنال‌های رادیویی، نوری، پرتو ایکس و پرتو گامای آن بسیار روشن و در نتیجه به راحتی قابل مشاهده بوده است. به همین خاطر می‌توانیم این انفجار پرتو گاما را با تلسکوپ‌های کوچک و بزرگ در دنیا مطالعه کنیم و اطلاعات جامعی را درباره آن به دست آوریم.»

برخی از این انفجارها احتمالا از برخورد دو ستاره نوترونی به وجود می‌آیند، اما برخی دیگر به احتمال زیاد حاصل از فرانواخترها یا انفجارهای ستاره‌ای با توانی 100 برابر ابرنواخترها هستند. نتایج مطالعات فعلی دانشمندان در مجله Astronomer's Telegram منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی