ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: موشک آنتارس به پرواز بازگشت

دو سال پس از آن که از آخرین پرواز فاجعه‌بار آنتارس گذشته بود، این فضاپیما با موفقیت به فضا پرتاب شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

پس از آن که از آخرین پرواز آنتارس که به انفجاری فاجعه‌بار منجر شده بود، دو سال گذشته بود، این فضاپیما با موفقیت محموله‌ای را به ایستگاه بین‌المللی فضایی رساند.

موشک آنتارس

آنتارس ساخت شرکت خصوصی اوربیتال ساینسز بود. این شرکت سازنده ماهواره و پرتابگرهای فضایی برای ناسا و وزارت دفاع آمریکا بود.

اوربیتال ساینسز اکثر مواقع نیازهای ایستگاه فضایی بین‌المللی را تامین می‌کرد. این شرکت در کنار اسپیس ایکس، پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی با ناسا همکاری می‌کرد. آنتارس نیز با همین هدف طراحی و توسعه یافت و می‌توانست بیش از هشت هزار کیلوگرم بار را تا مدار نزدیک زمین حمل کند.

پرتاب این موشک در سال ۲۰۱۴ با عدم موفقیت همراه بود و همین موضوع نیز اعتماد به آن‌ها را مشکل کرد. اما پس از دو سال و در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶، ناسا دوباره قراردادی با این شرکت خصوصی بست تا سفینه باری سیگنوس را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کند.

فضاپیمای سیگنوس

سیگنوس یک فضاپیمای پشتیبانی بدون سرنشین بود که یکبار مصرف محسوب می‌شد. این وسیله به عنوان بخشی از برنامه خدماتی توسعه حمل و نقل بین‌المللی سامانه‌های تجاری ساخته و راه‌اندازی شده است.

شروع ماموریت آنتارس

موشک آنتارس حامل فضاپیمای سیگنوس، سر انجام در ساعت ۱۲:۳۶ بعدازظهر، از منطقه ویرجینیای آمریکا به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

فضاپیما دارای حدود چهار هزار کیلوگرم محموله بود که شامل تجهیزات علمی، غذای تازه و ملزومات هفت فضانورد حاضر در ایستگاه می‌شد. علاوه بر این موارد، سیگنوس حاوی سخت‌افزارها و تجهیزات جدید برای راهپیمایی فضایی بود.

این ماموریت پانزدهمین برنامه اوربیتال ساینسز با هدف ارسال محموله به ایستگاه فضایی محسوب می‌شد. فضاپیما پس از دو روز به موقعیتی رسید که بتواند در این ایستگاه پهلو بگیرد.

با وجود برخی تاخیرها و ریسکی بودن این عملیات، با توجه به موقعیت آنتارس، عملیات بدون عیب و نقص پایان یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی