ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویفر تراشه
تکنولوژی

TSMC احتمالا تولید تراشه‌های 3 نانومتری را به تعویق انداخته است

شرکت TSMC که قرار بود از ماه گذشته تولید تراشه با فناوری 3 نانومتری را آغاز کند، ظاهرا هنوز این کار را انجام نداده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

سامسونگ و TSMC مشغول مبارزه‌ای برای رهبری بازار فرآیند تولید تراشه هستند. سامسونگ چند وقتی است که تولید تراشه با فناوری 3 نانومتری را آغاز کرده، اما TSMC هنوز دست به انجام این کار نزده و در واقع زمان‌بندی خود را کمی به تعویق انداخته است.

به گزارش شرکت Seeking Alpha، در شرایطی که انتظار می‌رفت تولید تراشه‌های 3 نانومتری در کارخانه‌های TSMC از ماه گذشته میلادی آغاز شود، این برنامه تا سه‌ماهه چهارم 2022 به تعویق افتاده است. زمانی که این خطوط تولید جدید شروع به کار کنند، بخش عمده تولیدات به بزرگ‌ترین مشتری این شرکت یعنی اپل تحویل داده می‌شود.

فناوری 3 نانومتری TSMC احتمالا در تولید تراشه‌های M3 استفاده خواهد شد که انتظار می‌رود در بهار سال آینده به بازار بیایند. گزارش حاضر می‌گوید اپل تنها شرکتی است که سال بعد تراشه‌های N3 را از TSMC دریافت می‌کند. این در حالی است که تراشه‌ساز تایوانی قبلا گفته بود فرآیند تولید 3 نانومتری در سال 2023 به‌طور گسترده استفاده خواهد شد.

ویفر تراشه

TSMC و رقابت با سامسونگ و اینتل

سامسونگ اخیرا نقشه راه خود را منتشر کرد و گفت تولید تراشه‌های 2 نانومتری از سال 2025 آغاز می‌شود. به‌علاوه، این شرکت انتظار دارد که دو سال بعد از آن، تولید تراشه‌های 1.4 نانومتری را شروع کند. ولی اینتل هم دیگر شرکتی است که می‌خواهد دوباره به دوران اوج خود برگردد. این شرکت قصد دارد از سال 2024 تولید با گره فرآیند 20A را شروع کند. این فرآیند معادل فناوری 2 نانومتری خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی‌های Seeking Alpha، شرکت TSMC به مدت 2.75 سال از فرآیند 3 نانومتری استفاده می‌کند و بعد 3 سال به تولید با فرآیند 2 نانومتری مشغول می‌شود. این شرکت در حال حاضر 52.9 درصد از بازار جهانی تراشه‌ها را در اختیار دارد. در جایگاه دوم سامسونگ با 17.3 درصد قرار گرفته است. اینتل امید دارد که با سرمایه‌گذاری‌های اخیر بتواند جایگاه قدیمی خود را در این صنعت پس بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی