ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف مولکولی که می‌تواند حتی بدترین سرطان‌ها را در موش‌ها نابود کند

این درمان جدید می‌تواند بدترین تومورهای سرطانی را تنها در چندین روز از بین ببرند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

پژوهشگران دانشگاه «ییل» و «رود آیلند» موفق به کشف یک درمان مولکولی سرطان جدید شده‌اند که می‌تواند در سلول‌های سرطانی قرار بگیرد و تومورها را در موش‌ها ریشه‌کن کند.

آزمایش‌هایی که تا به امروز انجام شده‌اند، نتایج قابل توجهی داشته‌اند و حتی با یک دوز، برخی از پیشرفته‌ترین تومورها نابود شده‌اند.

عملکرد مولکول نابودکننده سرطان

این درمان جدید متکی به یک مولکول خاص است که می‌تواند به دنبال محیط‌های اسیدی اطراف سلول‌های سرطانی باشد. اما برای اینکه سلول‌ها به اندازه کافی اسیدی باشند، نمی‌توانند تومورهای سرد با فعالیت‌های ایمنی پایین باشند. در این میان داروهای آگونیست به نام STING وارد عمل می‌شوند و باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن بتواند به تومورها واکنش نشان دهد.

با این حال شناسایی سلول‌های سرطانی سرد می‌تواند کار دشواری باشد. در اینجا، درمان مولکولی سرطان دست به کار می‌شود. این مولکول که pHLIP نام دارد، به محیط‌های اسیدی جذب می‌شود.

این مولکول دارو را به تومورها و سلول‌های سرطانی هدایت می‌کند و آن‌ها می‌توانند تومور سرد را از بین ببرند تا سیستم ایمنی بدن بتواند با سرطان مبارزه کند. در ادامه آن‌ها می‌توانند موانع طبیعی که منجر به عملکرد بیش از حد سیستم ایمنی می‌شوند را از بین ببرند. این درمان جدید به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد که برای مدت بیشتری با سرطان مبارزه کند.

دانشمندان در مطالعه خود توانستند با pHLIP در ترکیب با آگونیست STING، بیست موش مبتلا به تومورهای روده بزرگ را درمان کنند. محققان متوجه شدند که تنها پس از تزریق یک دوز، تومور 18 موش پس از چندین روز بطور کامل از بین رفت. در گروه دیگری با تومورهای بزرگتر، از 10 موش، تومور 7 موش پس از چندین روز نابود شد.

انتظار می‌رود روزی بتوان از چنین روش‌های درمانی نوینی برای مقابله با سرطان استفاده کرد، البته شاید تا سال 2030، شاهد عرضه واکسن سرطان باشیم. نتیجه کار محققان در ژورنال «Frontiers of Oncology» منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی