ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: با عکس گرفتن از اسلایدهای آموزشی، درس‌ها را بهتر به یاد می‌‌آورید

محققان در مطالعه جدیدی ادعا می‌کنند که عکس گرفتن از اسلایدها، باعث می‌شود تا دانش‌آموزان درس‌ها را بهتر به یاد بیاورند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید انجام شده، نشان می‌دهد دانش‌آموزان محتوای اسلایدهای و درس‌هایی که از آن‌ها در کلاس یا در حین ارائه آنلاین عکس‌برداری کرده‌اند را بهتر به خاطر می‌آورند.

این اولین مطالعه در نوع خود محسوب می‌شود که به‌طور خاص به اسلایدهای کنفرانس می‌پردازد و محققان در آن متوجه شدند که دانش‌آموزان با وجود عکاسی نه تنها محتوا، بلکه سخنرانی‌هایی حین آن را نیز به‌خوبی به خاطر می‌آورند.

در این مطالعه مجموعه‌ای از 132 دانشجو (اکثرا روان‌شناسی) شرکت کردند و از آن‌ها خواسته شد تا از اسلایدهای پاورپوینت در رایانه خود عکس بگیرند. نیمی از اسلایدهای زوج و نیمی از اسلایدهای فرد عکس گرفتند. همچنین دروسی به دانشجویان نمایش داده شد که آشنایی بسیار کمی با آن‌ها داشتند.

سپس از آن‌ها خواسته شد تا به یک آزمون 60 سوالی «پر کردن جای خالی» پاسخ دهند که شامل سوالاتی از اسلایدها و همچنین سخنان سخنران می‌شود.

اسلاید پاورپوینت

تاثیر عکاس گرفتن در یادآوری درس‌ها

اولین آزمایش نشان داد که شرکت‌کنندگان با عکس گرفتن، اطلاعات اسلاید را بهتر به خاطر می‌آورند. با این حال، هیچ تفاوتی در اطلاعات گفتاری مشاهده نشد. در آزمایش دوم، نیمی از 108 شرکت‌کننده می‌توانستند از اسلایدهای انتخابی خود عکس بگیرند و به نیمی دیگر از شرکت‌کنندگان دستور داده شد که فقط از اسلایدهایی که دیگران برای عکاسی انتخاب کرده‌اند عکس بگیرند.

در هر دو مورد، دانش‌آموزان محتوای عکس‌برداری شده از اسلاید را بهتر از محتوای اسلایدهایی که عکاس نشده بودند، به خاطر آورند.

«انی دیتا»، پروفسور و محقق روانشانسی دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و نویسنده اصلی این پژوهش نتیجه‌گیری می‌کند:

«به‌طور کلی، این نتایج نشان می‌دهد که به‌نظر نمی‌رسد دانش‌آموزان با عکس گرفتن از اسلایدهای سخنرانی، خود را در معرض خطر اختلالات حافظه قرار دهند. برعکس، عکاسی می‌تواند به حافظه برای [یادآوری] محتوای عکس‌برداری شده کمک کند.»

عکس گرفتن از اسلاید

نتایج این مطالعه، با مطالعات قبلی در تضاد است که نشان می‌دهند عکس‌برداری در واقع مانعی برای مغز انسان در حفظ اطلاعات محسوب می‌شود. مطالعات قبلی در که سال 2013 و 2018 انجام شده بودند، تجربیات خارج از کلاس‌های درس را شبیه سازی می‌کرد و این مطالعه جدید به‌طور خاص روی محیط‌های یادگیری متمرکز بوده و محققان در آن به نتایج بسیار متفاوتی رسیده‌اند.

انی دیتا می‌گوید:

«با توجه به اینکه دریچه‌های استفاده از فناوری در کلاس درس، به‌ویژه با گسترش دوره‌های آنلاین به دلیل کووید-19 باز شده است، مطالعه در این رابطه که چگونه می‌توان به بهترین نحو ممکن، استفاده یادگیرندگان از فناوری در کلاس درس را حمایت کرد، عاقلانه است تا بتوانیم درک کنیم که چگونه می‌توان با کمک این وسایل از یادگیری آن‌ها حمایت کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی