ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلول های زامبی
علمی

نتایج یک تحقیق جدید: سلول‌های زامبی به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند

در تحقیقات قبلی به جنبه‌های مضر سلول‌های زامبی اشاره شده بود و اکنون دانشمندان به فواید آن‌ها اشاره کرده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو انجام شده، نشان می‌دهد که تمام سلول‌های زامبی یا پیر آسیب‌رسان نیستند. دانشمندان نشان می‌دهند که برخی سلولهای زامبی در بافت‌های جوان و سالم نیز وجود دارند که به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند. بنابراین برای پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، نباید تمام این سلول‌ها از بین بروند.

محققان پس از مشاهده عملکرد سلول های زامبی در اندام‌هایی که به عنوان مانع در بدن عمل می‌کنند، مانند بافت‌های ریه، روده کوچک، روده بزرگ و پوست، از داروهایی به نام Senolytic استفاده کردند که سلول‌های زامبی را از بین می‌برد و متوجه شدند که در این شرایط بهبود بافت‌های آسیب‌دیده بیشتر طول می‌کشد.

سلول زامبی

دکتر «تین پنگ»، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد:

«سلول‌های پیر می‌توانند جایگاه‌هایی را با موقعیت‌های برتر به عنوان «نگهبان» اشغال کنند که بافت‌ها را برای آسیب‌دیدگی بررسی می‌کنند و با تحریک سلول‌های بنیادی مجاور خود برای رشد و شروع ترمیم واکنش نشان می‌دهند.»

سلول‌های زامبی با افزایش سن بیشتر می‌شوند و اغلب با بیماری‌های مربوط به پیری مانند آلزایمر و آرتریت همراه هستند.

در تحقیقات قبلی، معمولا از Senolytic برای کشتن «سلول‌های زامبی» استفاده می‌شد، زیرا دانشمندان متوجه شده بودند که ریشه‌کن کردن این سلول‌ها از حیوانات باعث پیشگیری یا کاهش بروز بیماری مرتبط با افزایش سن می‌شود.

نقض تحقیقات قبلی درباره سلول های زامبی

اکنون پنگ ادعا می‌کند که ریشه‌کن کردن این سلول‌های پیر ممکن است به آن اندازه که قبلا تصور می‌شد مفید نباشد، زیرا آن‌ها با فعال کردن ترمیم سلول‌های بنیادی، همچنین باعث بهبود بافت‌ها می‌شوند.

محققان همچنین تکنیکی ابداع کرده‌اند که در آن ژن p16 مربوطه با پروتئین فلورسنت سبز (GFP) ترکیب شده تا مکان دقیق سلول‌ها در زیر نور سبز مشخص شود. آن‌ها با استفاده از این ابزار قدرتمند متوجه شدند که سلول های زامبی در بافت‌های جوان و سالم بیشتر از چیزی که قبلا تصور می‌شد وجود دارند و بلافاصله پس از تولد ظاهر می‌شوند.

دکتر «لیان جونز»، مدیر موسسه تحقیقات پیری باکار UCSF اشاره می‌کند که تحقیق پنگ می‌تواند بینش مفیدی در زمینه تحقیقات مربوط به سالمندی ارائه کند که هدف آن ایجاد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر برای انسان‌ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی