ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هایپرلوپ
علمی

چین یک سیستم قطار شبیه به Hyperloop را با موفقیت آزمایش کرد

در حال حاضر این پروژه با سرعت 130 کیلومتر در ساعت آزمایش شده، اما در آزمایش‌های بعدی این میزان تا 1000 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان دانشگاه شمالی چین با موفقیت آزمایش یک سیستم قطار شبیه به هایپرلوپ (Hyperloop) را به پایان رسانده‌اند که در آن، قطارها در محیطی با خلاء کم در داخل یک لوله حرکت می‌کنند. اصطلاح Hyperloop به سیستم حمل‌و‌نقل پرسرعتی اشاره دارد که سال 2012 توسط ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا رایج شده است.

از نظر تئوری، این سیستم که از لوله‌های بلندی تشکیل شده، می‌تواند برای حمل‌و‌نقل و جابجایی افراد و همچنین کالاها مورد استفاده قرار گیرد. طبق گزارش‌های موجود، چین با انجام اولین آزمایش کامل چنین سیستمی که می‌تواند با سرعت 130 کیلومتر در ساعت حرکت کند، دستاورد جهانی بزرگی را کسب کرده است. این آزمایش روی خط آزمایشی 2 کیلومتری داتونگ در استان شانشی کشور چین انجام شده است.

hyperloop

آزمایش پروژه هایپرلوپ چین با سرعتی بیشتر در آینده

در این گزارش همچنین اشاره شده که دانشگاه شمالی چین و سومین پژوهشکده شرکت علوم و صنعت هوافضای چین، به‌طور مشترک آزمایشگاهی را برای وسایل نقلیه پرسرعت راه‌اندازی کرده‌اند که در محیط‌های با خلاء کم کار می‌کنند.

اکنون این آزمایشگاه پس از موفقیت در آزمایش اولیه خود، در حال ساخت یک مسیر آزمایشی به طول 60 کیلومتر است. این مسیر در مقیاس کامل خود، امکان آزمایش قطارها با سرعتی معادل 1000 کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کند.

هرچند ماسک اولین کسی نبود که درباره سیستم‌های حمل‌و‌نقل داخل لوله خلاء صحبت کرده، اما Hyperloop تا حد زیادی محصول فکری او است. شرکت تونل‌زنی ماسک یعنی The Boring Company و اسپیس ایکس، شرکت فضایی او، حتی بین سال‌های 2015 و 2019 یک مسیر آزمایشی برای میزبانی مسابقات Hyperloop ساختند.

با این حال، ماسک از ادامه ساخت هایپرلوپ دوری کرد و در عوض روی پروژه تونل‌های زیرزمینی کار کرد که در آن خودروهای برقی می‌توانستند در تونل‌هایی که زیر زمین حفر شده، مردم را جابجا کنند. بنابراین، هرچند اگر ماسک ممکن است این مفهوم را به نام خود ثبت کند، اما این چین است که در عملی کردن آن پیشرفت می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی