ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برجک RAPIDFire
علمی

رونمایی از سیستم ضدهوایی خودکار RAPIDFire که می‌تواند پهپادها را به‌طور گروهی نابود کند [تماشا کنید]

سامانه برجک RAPIDFire توسط دو شرکت Thales و Nexter ساخته شده و می‌تواند به مقابله با پهپاد و موشک‌های گروهی بپردازد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دو شرکت Nexter و Thales در نمایشگاه تجهیزات دفاعی دریایی Euronaval 2022 در پاریس از سامانه جدید برجک جنگی خودکار RAPIDFire رونمایی کردند. این برجک‌ها برای مقابله با تهدیدهای هوایی و سطح دریا کاربرد دارند.

امروزه با ظهور جنگ‌افزارهای نامتقارن، تجهیزات چند میلیارد دلاری مثل ناوها در معرض تهدید ابزارهای تقریبا ارزان قیمتی مثل پهپادها و مین‌های شناور قرار می‌گیرند. حالا Nexter و Thales سیستم RAPIDFire را طراحی کرده‌اند تا به‌طور خودکار و خودمختار بتواند تهدیدهای خشکی و دریا را شناسایی و منهدم کند.

برجک RAPIDFire چه قابلیت‌هایی دارد؟

این برجک پیشرفته برای دستیابی به سرعت بالا می‌تواند 140 فشنگ را در یک ردیف قرار دهد تا بدون نیاز به مداخله در عملیات‌های طولانی استفاده شود. RAPIDFire بر اساس سیستم جنگی CTA International با مهمات 40 میلی‌متری و سیستم دیداری مخصوص همین استاندارد ساخته شده و فقط درون یک برجک زرهی کوچک‌تر قرار گرفته است.

این برجک با فشنگ‌های ضدهوایی (A3B) سازگار شده و پیکربندی آن به گونه‌ای است که امکان خرابی را به حداقل می‌رساند. RAPIDFire که از دور هدایت می‌شود، همچنین یک سامانه کنترل آتش اپترونیک با دقت بالا دارد. این سامانه از دید چندطیفی و دامنه‌یاب لیزری نرخ بالا بهره می‌برد و می‌تواند به‌صورت خودکار مهمات مدنظر خود را برای مقابله با تهدیدها انتخاب کند.

برجک RAPIDFire

به همین سبب، RAPIDFire قادر است تهدیدهای سطحی یا پهپادها را به‌صورت انفرادی یا جمعی خنثی کند. سازندگان این سیستم می‌گویند برجک آن‌ها همچنین قادر است در برابر موشک‌های چندگانه که در حملات اشباع به سمت هدف پرتاب می‌شوند، ایستادگی کند.

این برجک با توانایی مقابله با جت‌های جنگنده، هلیکوپترهای جنگی و موشک‌ها از فاصله 4 کیلومتری کمترین آسیب را در نبردها دریافت خواهد کرد. RAPIDFire قرار است از سال آینده در نیروی دریایی فرانسه به کار گرفته شود. این سیستم همچنین قابل تغییر کارکرد برای بهره‌گیری در نیروهای زمینی ارتش و سامانه‌های CAESAR MkII خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • ER.Reza
    ER.Reza | ۵ آبان ۱۴۰۱

    این حرف ها دیگه تازگی نداره، چون قبلاً هم از این بحث ها بوده و اینکه در دنیای واقعی داریم چیز دیگه ای مشاهده می‌کنیم.

  • kasrakhlili
    kasrakhlili | ۵ آبان ۱۴۰۱

    کو کجاست کی ساختن اینکه شبیه کارتون لولک بولک بود داداش برای چی داری تبلیغ میکنی برای کی ؟ پهبادتو بزنن خوشحال میشی ؟ اصلأ مگه ایرانی نیستی شما
    گاو داشتیمو گاوزاله «»سرتپه ها کنگر میکاشتیم
    سگا میخوردن نون و پنیر «»ما ارزوی دوغو داشتیم

  • jamallou
    jamallou | ۲ آبان ۱۴۰۱

    در راستای خود تحقیری تلاش خوبی بود اما برد این سلاح‌ها کم هست و با توجه به هزینه‌هایی که داره فقط محل‌های بخصوص ازشون استفاده میشه در حالیکه پهپادهای به قول شما ارزان که اتفاقا حسن آنها در همین ارزانی‌ست در هر نقطه‌ای توانایی عملیات دارند. ضمنا برای پهپادهایی که در ارتفاع پست عملیات میکنند باید در زوایای مختلف باید به کار برده بشن تا موثر واقع بشن و هزینه بالا میره. تو حملات گروهی پهپادی از جهت‌های مخالف هم ناکارآمد هست. نکته مهم آخر مشکل عمده در رهگیری این پهپاد‌هاست که فعلا به طور مثال سامانه‌های پاتریوت در آرامکو بهتره بگیم اصلا عمل نکردند تا ضعیف عمل کرده باشند این سلاح هم که با این رادارهای خطی لیزری عملکردشون هنوز آزمایش جدی نشده.

  • Mmimmom
    Mmimmom | ۱ آبان ۱۴۰۱

    کلا شما فکر کنم نمیتونید پیشرفت ایران رو ببینید و مدام آشغال ساز های کشورهای دیگه رو تبلیغ میکنید اونم با چه آبو تابی
    یکبار مطلب افتخار آمیزی در مورد کشوری که دارید توش پول پارو میکنید نوشتید؟!
    یا فقط لَه لَه تولیدات غربو میزنید؟!

  • Farzin Farzini
    Farzin Farzini | ۱ آبان ۱۴۰۱

    حالا که ایران بهترین پهپادهای دنیا با هوش مصنوعی اما با قیمت پایین داره می‌سازه، پهپادها شدند ابزارهای ارزان قیمت؟ چندین سال پیش که برای اولین بار، لاکهید مارتین یه پهپاد ساخت شما با آب و تاب آنچنان تیزر خبری برای اون پهپاد رفتید و با عکس‌های فراوان به تحلیلش پرداخت که انگار یه سفینه فضایی خارق العاده ساخته بودند! حالا اگه این پهپادهایی که ایران ساخته، آمریکا ساخته بود، بهشون میگفتید ابزارهای ارزان قیمت؟ خود تحقیری تا کی؟ تا کجا آخه؟!!!!!!

    • A MIN
      A MIN | ۱ آبان ۱۴۰۱

      طوری نیست هموطن،یادمه برای گنبد آهنین،پاترویت،تانک مرکاوا هم تبلیغات زیادی میشد.

    • AHARA
      AHARA | ۱ آبان ۱۴۰۱

      جدا از بکار بردن ترین ها،
      پهپاد هوایی ارزونی که ایران توسعه میده پهپاد های انتحاری هستن با قیمت چند ده هزار دلاری. اون لاکیهید مارتینی و پهپاد گرون قیمتی که شما میگی پهپاد های شناسایین با قیمت های گاها چندصد میلیون دلاری
      هرگردی که گردو نیست

    • Mmimmom
      Mmimmom | ۱ آبان ۱۴۰۱

      دیجیاتو کارش همینه!

مطالب پیشنهادی