ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انفجار اتمی
علمی

انفجار هسته‌ای در مدار زمین؛ راهکار احتمالی دانشمندان چینی برای مقابله با استارلینک

ظاهرا محققان چین با مدل‌سازی‌های کامپیوتری، برای حمله هسته‌ای به ماهواره‌ها مانند ماهواره‌های استارلینک آماده می‌شوند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۳

چین علاقه‌ای به اینترنت استارلینک ندارد و همین چند وقت پیش به ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس اعلام کرد که از برنامه‌ریزی برای ارائه استارلینک در این کشور خودداری کند. حتی دانشمندان چینی چندین ماه پیش اعلام کردند که باید برای نابودی ماهواره‌های استارلینک آماده شوند. اما حالا ظاهرا با راهکار عجیبی برای مقابله با ماهواره‌های استارلینک روبه‌رو هستیم: انفجار هسته‌ای در مدار زمین!

تیمی از دانشمندان نظامی چین در یک شبیه‌سازی کامپیوتری نشان داده‌اند که انفجار هسته‌ای در مدار زمین می‌تواند ابری از مواد رادیواکتیو به اندازه ایالت نیویورک بر فراز زمین ایجاد کند. این کشور احتمالا گزینه‌های ممکن برای مقابله با تهدید ماهواره‌های استارلینک یا موشک‌های هایپرسونیک را بررسی می‌کند.

به گزارش SCMP، موسسه فناوری‌های هسته‌ای شمال غرب چین مدلی خلق کرده که می‌تواند عملکرد سلاح‌های هسته‌ای در مقابله با ماهواره‌ها در ارتفاع‌های مختلف را با جزئیات و دقتی بی‌مثال شبیه‌سازی کند. شبیه‌سازی‌های حاضر نشان می‌دهد یک کلاهک جنگی 10 مگاتنی که با استانداردهای امروز در حد متوسط تلقی می‌شود، می‌تواند تهدیدی اساسی را برای ماهواره‌ها به وجود آورد. این کشور احتمالا برای رویارویی با شبکه بزرگ ماهواره‌های استارلینک آماده می‌شود.

انفجار این کلاهک قادر است مولکول‌های هوا را به ذرات رادیواکتیو تبدیل کند و ابری را به وجود بیاورد که شکلی شبیه یک گلابی وارونه دارد. در عرض حدود پنج دقیقه، این ابر تا ارتفاع نزدیک به 500 کیلومتری بالا می‌رود و فضایی به وسعت 140 هزار کیلومتر مربع را می‌پوشاند.

شبیه‌سازی انفجار هسته‌ای

چین ماهواره‌های استارلینک را تهدید می‌کند؟

محققان می‌گویند: «تابش قدرتمند این ابر زباله‌ای می‌تواند موجب از کار افتادن یا نابودی فضاپیماها و ماهواره‌هایی شود که از این منطقه عبور می‌کنند.» تاکنون اکثر پژوهش‌ها به بررسی انفجارهای اتمی در فضا پرداخته بودند، اما وقوع انفجار در فضا به خاطر عدم وجود هوا با انفجار در مدار تفاوت‌های زیادی دارد. انفجار در مدار ابری را به وجود می‌آورد که جرم آن بسیار بیشتر از خود بمب خواهد بود.

دانشمندان چینی می‌گویند: «به خاطر تراکم بالای مواد شکافتی در این ابر زباله‌ای، پرتوهای گاما و ذرات بتا در آن قوی خواهند بود و اثر خود را بر فضاپیماها و سیستم‌های ارتباطی آن منطقه افزایش می‌دهند.» این ابر بلافاصله پس از انفجار با سرعت 2.3 کیلومتر بر ثانیه بالا می‌رود و دام بزرگی را برای ماهواره‌ها ایجاد می‌کند. اما در نهایت بخش عمده این مولکول‌ها به زمین برمی‌گردند و ریسک تهدید سایر ماهواره‌ها را کم می‌کنند.

نتایج این شبیه‌سازی نه فقط برای ماهواره‌ها بلکه برای سلاح‌های هایپرسونیک هم قابل تعمیم است. با این حال، تهدید ماهواره‌های استارلینک که هر ماه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و می‌توانند دسترسی به اینترنت آزاد را فراهم کنند، حالا بیش از هر زمان دیگری برای مقامات پکن نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

با وجود تمام این موارد، شاید شبیه‌سازی اخیر ارتباطی با نابودی ماهواره‌های استارلینک نداشته باشد و چین برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AHARA
    AHARA | ۲ آبان ۱۴۰۱

    خب یه اس500بخره ماهواره هارو بزنه این ادا اصولاً چیه

مطالب پیشنهادی