ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای
خودرو

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ‌ای؛ کدام یک را بخریم؟

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای این روزها می‌تواند موضوع بحثی داغ بین آن دسته از مشتریان ایرانی باشد که به دنبال خرید یک سدان وطنی میان‌قیمت هستند‌؛ چراکه بسیاری از خریداران داخلی از ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای این روزها می‌تواند موضوع بحثی داغ بین آن دسته از مشتریان ایرانی باشد که به دنبال خرید یک سدان وطنی میان‌قیمت هستند‌؛ چراکه بسیاری از خریداران داخلی از سدان‌های قدیمی‌تر شامل انواع سمند، تندر ۹۰ و پژو پارس خسته شده‌اند و اگرچه میزان بودجه و توان مالی‌شان هم بالاتر از توان آحاد مردم است، اما با این حال بودجه یا نوع سلیقه‌شان آنها به گونه‌ای نیست که بتوانند به سراغ ماشین های چینی صفر کیلومتر بروند.

فهرست مطالب

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای

بنابراین یکی از دوراهی‌هایی که احتمالا برخی از این مشتریان به آن برخواهند خورد، خرید دنا پلاس معمولی یا تارا دنده ای است. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا به مقایسه دنا پلاس با تارا پرداخته و بررسی نسبتا مفصلی بین این دو سدان تقریبا میان قیمت داخلی داشته باشیم.

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای از لحاظ نمای ظاهری و طراحی کابین

با نگاه به ظاهر این دو محصول ایران خودرو متوجه ناهماهنگی‌ها و اصطلاحا بدسلیقگی‌های طراحان آنها خواهید شد. البته دنا پلاس و تارا در قیاس با خودروهای بین‌المللی به عنوان تولیدات اقتصادی شناخته می‌شوند و ما انتظار طراحی‌های آن‌چنانی از آنها نداریم، اما به هر حال می‌شد به عنوان مثال طرح المان‌هایی نظیر چراغ‌ها، سپرها و سایر بخش‌های نمای جلو و عقب تارا به طرزی متناسب و البته جذاب‌تر طراحی شوند.

دنا پلاس نیز گرچه امروزه زیبایی‌هایش بیشتر به چشم عموم می‌آید اما از دید کارشناسان ناهماهنگی‌های زیادی بین نماهای مختلف آن وجود دارد. به هر حال این شما هستید که با توجه به نوع سلیقه‌تان می‌توانید یکی از این دو خودرو را به عنوان محصول زیباتر انتخاب کنید.

 در مورد طراحی داخلی اما می‌توان با صراحت بیشتری صحبت کرد. چراکه داشبورد دنا پلاس با توجه به طراحی پخته‌تر و استفاده از تزیینات دکوراتیو طرح چوب، صحنه‌ای دلچسب‌تر ارائه می‌دهد. طرح داشبورد تارا نسبت به حریف ساده‌تر است که البته می‌تواند با سلیقه برخی از مشتریان ایرانی بیشتر از آب دربیاید. اما به هر صورت در حالت کلی کابین دنا پلاس طراحی جذاب و چشم‌نوازتری ارائه می‌دهد.

کابین دنا پلاس

فضای ردیف عقب هر دو خودرو برای سرنشینان با قد حدود ۱۸۰ سانت کاملا مناسب است و عامل آزاردهنده یا محدودکننده خاصی در این قسمت احساس نمی‌شود. همچنین هر دو خودرو از صندوق‌عقب کاملا وسیع برخوردارند، اما این مزیت در تارا بسیار کاربردی‌تر است؛ چراکه صندوق‌عقب آن حدود ۶۴۰ لیتر فضا ارائه می‌دهد که معادل ۱۴۰ واحد بزرگتر از صندوق‌عقب دنا پلاس است.

بنابراین به عنوان جمله نهایی این بخش می‌توان گفت که گرچه هر دو محصول ایران خودرو از کابین جادار سود می‌برند اما طراحی داخلی دنا پلاس زیباتر است و تارا نیز صندوق بزرگ‌تری را در دسترس قرار می‌دهد.

مقایسه فنی دنا پلاس و تارا دنده‌ ای

اصولا موتورهای تنفس طبیعی در محصولات رایج ایران خودرو از محدوده توانی حدود ۱۱۰ اسب بخار برخوردارند. بنابراین این دو سدان جمع‌وجور شهری نیز از موتورهایی با همین حدود قدرت کسب انرژی خواهند کرد. تارا دنده‌ای به نمونه ارتقا یافته موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یعنی پیشرانه تیو ۵ پلاس مجهز شده که ضمن ارائه قدرت بیشتر، به دلیل استفاده از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های هوا و پمپ روغن با دبی متغیر، راندمان و عملکرد بهتری نیز دارد.

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای

توان موتور هر دو خودرو برابر ۱۱۳ اسب بخار است اما گشتاور دنا پلاس به رقم ۱۵۵ نیوتن متر می‌رسد و بیشترین گشتاور موتور تارا دنده ای نیز برابر ۱۴۴ نیوتن متر است. میزان چابکی هر دو خودرو تقریبا در یک رده است اما دنا پلاس در این زمینه کمی پرشتاب‌تر عمل می‌کند؛ به نحوی که شتاب رسمی ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده و این رقم برای تارا دنده ای معادل نیم ثانیه بیشتر خواهد بود. سواری هر دو خودرو نه خیلی نرم و نه خیلی خشک ارزیابی می‌شود. البته از این حیث می‌شود تارا دنده ای را کمی خشک‌تر دانست.

موتور تارا

 در حوزه هندلینگ و پایداری، تارا بهتر از دنا پلاس ظاهر شده و یکی از دلایل آن را می‌توان استفاده از سیستم کنترل پایداری در این خودرو دانست. ضمنا به دلیل استفاده از پلتفرم جدیدتر و ساختار آیرودینامیکی بهتر، شاهد پایداری و چسبندگی بیشتر تارا دنده‌ای در حین عبور از پیچ‌ها و مسیرهای منحنی شکل خواهیم بود. با مطالعه جدول زیر اطلاعات فنی کامل هر دو خودرو را به دست خواهید آورد.

نوع خودرودنا پلاس  سادهتارا دنده ای
موتورEF7 به حجم 1.7 لیتر تنفس طبیعیTU5 به حجم 1.5 لیتر تنفس طبیعی
توان (اسب بخار)113113
گشتاور (نیوتن متر)155144
گیربکس5 دنده دستی5 دنده دستی
شتاب 0-100 (ثانیه)12.0312.5
میانگین مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)7.437.06
بیشترین سرعت (KM\H)189190

مقایسه امکانات دنا پلاس با تارا دنده ای

این دو سدان ایرانی در مقایسه با محصولات چینی چندان پرآپشن نیستند اما به هر حال تجهیزات حداقلی در آن‌ها به منظور ایجاد رفاه و یا ایمنی معمول، برای سرنشینان در نظر گرفته شده است‌. در این راستا دنا پلاس از امکاناتی مثل:  

کروز کنترل، سانروف، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم ۸ حالته برقی، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، مه شکن‌های جلو و عقب،سنسور پارک عقب، دوربین عقب، چراغ مشایعت، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر، تهویه اتوماتیک دارای دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک با دکمه های کنترل، دو یا چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD ، ترمز دیسکی عقب و ... سود می برد.

امکانات و آپشن های تارا دنده ای

کروز کنترل، دماسنج، نشانگر تغییر دنده، ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز دیسکی عقب، ترمز کمکی، سیستم کمکی کنترل عقبگرد در سربالایی، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، دو کیسه هوا جلو، تهویه برقی دیجیتال، سیستم مالتی مدیا دارای چهار بلندگو، میرورلینک، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، صندلی جلو با تنظیم دستی، سنسور فشار باد تایرها...

بنابراین در یکی دو مورد مثل تنظیم برقی صندلی‌های جلو یا ایربگ پرده‌ای، دنا پلاس در نسخه فول آپشن نسبت به تارا برتری دارد. اما سیستم‌های ترمز نظیر سامانه‌های کنترل کشش و پایداری و کنترل توقف در سربالایی، موجب برتری این بخش از امکانات تارا نسبت به دنا پلاس می‌شود.

مقایسه تارا با دنا پلاس

مقایسه قیمتی دنا پلاس و تارا دنده‌ای

نام خودروقیمت بازار آزادقیمت کارخانه‌ای
دنا پلاس۴۳۸ میلیون تومان۲۲۸ میلیون تومان
تارا دنده ای۴۳۶ میلیون تومان۲۹۳ میلیون تومان
قیمت‌ها در زمان نگارش این نوشته (آبان ماه ۱۴۰۱)گزارش شده‌اند.

نتیجه‌گیری مقایسه دنا پلاس و تارا دنده‌ای

ابتدا باید تکلیف خودتان را با طراحی این دو خودروی ملی مشخص کنید. احتمالا خیلی از مشتری‌ها حالا دیگر طراحی دنا را قدیمی می‌دانند و چندان تمایلی به آن نشان نمی‌دهند و دوست دارند که یک سدان جدیدتر مثل تارا را امتحان کنند. اما در سوی دیگر شمار بسیاری از مشتریان هم هنوز پایبند و متعهد دنا پلاس هستند و این خودرو را زیبا و مهیج‌تر می‌پندارند؛ بنابراین از لحاظ ظاهری بسته به سلیقه شما هر کدام می‌توانند انتخاب مناسبی باشند .

اما فارغ از ظاهر، در یک نتیجه‌گیری کلی باید بگوییم که به دلیل برخورداری از پلتفرم جدیدتر، تارا دنده ای می‌تواند عملکردی ایمن‌تر با هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر را ارائه دهد. بنابراین از جنبه‌های دینامیک رانندگی، میزان امنیت و فضای صندوق، تارا خودرو برتر نسبت به دنا پلاس است؛ هر چند که از یکی دو مورد امکانات رفاهی کمتر بهره می‌برد.

در مورد لوازم و قطعات فنی، باید بدانید که کلیه لوازم دنا پلاس در بازار یافت می‌شود و از آنجا که به احتمال قوی لوازم موتور tu5 در تارا تغییر فاحشی نسبت به نمونه‌های موجود روی ۲۰۶ نداشته باشد، پس قطعات فنی موتور تارا دنده ای نیز در بازار به طور کامل و با قیمت مناسب حضور دارند. اما مسلما لوازم‌ بدنه تارا فعلا به طور گسترده به بازار نیامده و حداقل تا یکی دو سال باید منتظر ماند تا این محدودیت تا را برطرف شود.

مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای

 در مجموع به نظر می‌رسد این دو سدان ایرانی رقبایی بسیار نزدیک به یکدیگر هستند اما تارا دنده‌ای می‌تواند در این میان عملکرد دینامیکی بهتری را به نمایش بگذارد و به طور کلی تا حدودی نسبت به حریف خود برتر ارزیابی می‌شود. بنابراین شایسته است که با اختلاف اندک برنده مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hameds1
    hameds1 | ۴ آبان ۱۴۰۱

    پلتفرم کاملا بروز تری داره تارا و طراحیش هم استاندارد تره
    از نظر مصرف سوخت و ایمنی هم بهتر از دناست
    برنده قطعی تو این دوتا بنجل وطنی بنظر من تاراست

مطالب پیشنهادی