ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوجوان گیمر
سلامت

پژوهشگران: بازی‌های ویدیویی ظاهرا می‌توانند عملکرد مغز کودکان را تقویت کنند

محققان در مطالعه‌ای تازه دریافته‌اند که نوجوانان گیمر از نظر توانایی‌های شناختی ذهن قوی‌تر از افراد غیرگیمر هستند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

پدر و مادرها اغلب نگرانند که بازی‌های ویدیویی بر سلامت ذهن و قابلیت‌های فکری فرزندانشان اثر منفی بگذارد، با این حال تحقیق جدیدی که به تازگی در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که این بازی‌ها در واقع حتی می‌توانند به بهبود توانمندی‌های شناختی ذهن کودکان کمک کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله JAMA Network Open منتشر شده، «بادر چارانی»، استادیار روان‌پزشکی دانشگاه ورمونت به همراه همکاران خود در این پژوهش به بررسی اطلاعات تحقیق بزرگ و در حال انجام دیگری به نام تحقیق «توسعه شناختی مغز نوجوانان» (ABCD) پرداخته که تحت حمایت موسسه ملی سلامت ایالات متحده انجام می‌شود.

آن‌ها در پژوهش خود به پاسخ پرسش‌نامه‌ها، نتایج آزمون‌های شناختی و تصویربرداری‌های مغزی از 2000 فرد 9 تا 10 ساله پرداختند که به دو گروه تقسیم شده بودند: کسانی که هرگز بازی‌های ویدیویی انجام نداده بودند و کسانی که روزانه حداقل سه ساعت پای بازی‌های ویدیویی می‌نشستند.

بازی‌های ویدیویی

سپس به هر گروه دو کار محول شده بود. ابتدا به افراد پیکان‌هایی به سمت چپ یا راست نشان داده شد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن جهت آن‌ها را با دکمه‌های کیبورد ثبت می‌کردند. همچنین از آن‌ها خواسته شده بود که در صورت مشاهده علامت توقف هیچ دکمه‌ای را فشار ندهند.

در ادامه، چهره‌هایی برای افراد به نمایش درآمد و بعد از آن‌ها خواسته شد تا در میان تصاویری که می‌بینند، اگر چهره‌ای را شناسایی کردند، اعلام کنند.

بازی‌های ویدیویی عملکرد مغز را تقویت می‌کنند؟

محققان با استفاده از روش‌های آماری برای کنترل متغیرهایی مثل درآمد والدین، سطح IQ و نشانه‌های سلامت روان، سعی کردند عوامل موثر بر کاهش دقت نتایج را از بین ببرند. در نهایت، مشخص شد افرادی که بازی‌های ویدیویی را انجام می‌دادند، همواره در هر دو کار بهتر عمل می‌کردند. بررسی‌های fMRI هم نشان داد که مغز گیمرها در بخش‌های مرتبط با توجه و حافظه فعال‌تر از بقیه بوده است.

البته چارانی می‌‌گوید در حال حاضر مشخص نیست که عملکرد شناختی بهتر در این افراد، آن‌ها را بیشتر به سمت بازی‌های ویدیویی سوق داده یا این رابطه برعکس بوده است. با توجه به این که مطالعه مذکور همچنان در حال انجام است، پژوهشگران امیدوارند که دوباره این بررسی‌ها را روی کودکان بزرگ‌تر انجام دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ آبان ۱۴۰۱

    این که فقط مهارت دکمه زنی رو سنجیده بودن، خخخخ

مطالب پیشنهادی