ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل واچ
تکنولوژی

مطالعه‌ای جدید: حسگر اکسیژن خون اپل واچ به اندازه دستگاه‌های پزشکی قابل اعتماد است

اپل با اپل‌ وا‌چ سری 6 قابلیت اندازه‌گیری اکسیژن خون را به ساعت‌های خود اضافه کرد و حالا محققان دقت آن را اندازه‌گیری کرده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان در مطالعه جدیدی حسگر اکسیژن خون اپل واچ را مورد آزمایش قرار داده‌اند. با توجه به نتایج این مطالعه، اپل واچ سری 6 می‌تواند با اطمینان حالت‌های کاهش اکسیژن خون را در مقایسه با پالس اکسیمترهای پزشکی تشخیص دهد.

هدف از این مطالعه بررسی این موضوع بوده که «یک ساعت هوشمند تجاری با قابلیت اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون محیطی (SpO2)، چگونه می‌تواند در مقایسه با یک پالس اکسیمتر پزشکی، کاهش اکسیژن خون یا هیپوکسمیا (Hypoxemia) را تشخیص دهد». محققان به عنوان جمع‌بندی مطالعه خود توضیح داده‌اند که اپل واچ در مقایسه با یک پالس اکسیمتر درجه پزشکی می‌تواند وضعیت‌های کاهش اشباع اکسیژن خون با SpO2 زیر 90 درصد را به درستی تشخیص دهد.

مقایسه عملکرد اپل واچ و پالس اکسیمتر پزشکی در اندازه‌گیری SpO2

برای انجام مطالعه، محققان 24 شرکت کننده سالم را انتخاب کردند و از هر فرد خواسته شد تا یک اپل واچ سری 6 را روی مچ دست چپ خود و یک سنسور پالس اکسیمتر را روی انگشت میانی چپ خود ببندند.

شرکت‌کنندگان از طریق یک مدار تنفسی در سه فاز تنفس کردند. در مرحله اولیه 2 دقیقه‌ای، شرکت‌کنندگان هوای محیط را استنشاق کردند. سپس در مرحله 5 دقیقه‌ای دوم، آن‌ها هوایی با اکسیژن کم‌تر را تنفس کردند که به‌طور موقت اشباع اکسیژن خون آن‌ها را کاهش داد.

در مرحله نهایی، شرکت‌کنندگان مجددا هوای محیط را استنشاق کردند تا زمانی که سطح SpO2 آن‌ها به مقادیر طبیعی بازگشت. اندازه‌گیری میزان SpO2 آن‌ها به‌طور همزمان در فواصل 30 ثانیه‌ای از طریق ساعت هوشمند و پالس اکسیمتر انجام شد.

اگر به دنبال اندازه‌گیری دقیق سطح اکسیژن خون خود هستید، همچنان بهتر است تا از یک دستگاه پزشکی مناسب استفاده کنید. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که فناوری پوشیدنی اپل نیز رویکرد مناسبی را برای ارائه اطلاعات پزشکی دقیق پیش گرفته است.

ا‌پل اولین بار قابلیت اندازه‌گیری اکسیژن خون را به اپل‌ وا‌چ سری 6 اضافه کرد. همچنین دستگاه‌های جدیدتر مانند اپل ‌واچ سری 7، اپل ‌واچ سری 8 و اپل ‌واچ اولترا نیز از این قابلیت بهره می‌برند. هرچند ا‌پل ادعا نمی‌کند که دستگاه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های پزشکی شوند، اما ویژگی‌هایی را به اپل واچ اضافه کرده که به‌ویژه برای کاربرانی که به دنبال سیستم نظارت بر عملکرد بدن خود هستند، بسیار مفید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی