ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متا
کسب و کار

متا از فهرست 20 شرکت بزرگ جهان خارج شد

با سقوط 25 درصدی ارزش سهام و ارزش بازار 263 میلیارد دلاری، متا به جایگاه 27‌ام رتبه بندی باارزش‌ترین شرکت‌های جهان تنزل پیدا کرده است.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

متا که زمانی ششمین شرکت بزرگ جهان بود، اکنون با کاهش 25 درصدی ارزش سهام و 263 میلیارد دلاری ارزش بازار، به جایگاه 27‌ام رتبه‌بندی باارزش‌ترین شرکت‌های جهان سقوط کرده است و ظاهرا این سقوط بی‌ارتباط با سرمایه‌گذاری افراطی در متاورس نیست.

در پی انتشار گزارش مالی ضعیف متا، ارزش بازار این کمپانی کاهش 65 میلیارد دلاری را تجربه کرد که البته ضرر هنگفتی هم به مدیرعامل آن یعنی مارک زاکربرگ وارد شد. البته این اولین باری نیست که با کاهش ارزش سهام متا روبه‌رو می‌شویم و حدود 8 ماه پیش و زمانی که برای اولین بار تعداد کاربران فعال روزانه فیسبوک کاهش یافت، ارزش سهام آن 26.4 درصد سقوط کرد و بیشترین ریزش ارزش سهام را طی یک روز در تاریخ آمریکا به نام خود رقم زد.

سرمایه‌گذاری افراطی متا روی متاورس، آینده نامعلوم متاورس، ناامیدی سرمایه‌گذاران از عملکرد متا و البته گزارش مالی ضعیف، دلایل این کاهش ارزش سهام به حساب می‌آیند. سرمایه‌گذاری افراطی روی متاورس حتی صدای سهامداران اصلی متا را درآورده؛ شرکتی که برای اینکه نشان دهد که چه برنامه‌هایی برای آینده دارد، نامش را از فیسبوک به متا تغییر داد. اما ظاهرا این رویکرد نتیجه عکس داشته و حتی تحلیلگران انتظار دارند وضعیت برای سهام متا سال آینده میلادی بدتر هم شود.

تلاش‌های بی‌وقفه مارک زاکربرگ مدیرعامل متا برای متاورس باعث شد درنهایت این شرکت از فهرست 20 شرکت با ارزش جهان حذف شود و در حالیکه اوایل سال جاری میلادی در جایگاه خوبی قرار داشت، اکنون ارزش قبلی خود را از دست داده است.  

در حال حاضر، ارزش بازار متا حدود 260 میلیارد دلار است و آن را در جایگاه بیست و هفتمین شرکت با ارزش جهان قرار می‌دهد. براساس رتبه بندی بلومبرگ، اپل با ارزش‌ترین شرکت جهان، تسلا در جایگاه ششم و اکسون در رتبه دهم قرار دارند.

ریزش ارزش سهام متا

روز گذشته، پس از انتشار گزارش درآمد سه ماهه، ارزش سهام متا به 97.36 دلار سقوط کرد. در واقع قیمت سهام این شرکت در سال جاری میلادی حدود 71 درصد کاهش یافته است.

کاهش قیمت سهام روز پنجشنبه درحالی اتفاق افتاده است که حدود هشت ماه قبل نیز سهام این شرکت 26.4 درصد ریزش پیدا کرد و بزرگترین ضرر طی یک روز در تاریخ شرکت‌های ایالات متحده را به نام خود رقم زد. پس از گزارش کاهش تعداد کاربران فعال روزانه فیس بوک برای اولین بار، رقمی درحدود 240 میلیارد دلار از ارزش بازار متا را از بین برد. ریزش ارزش سهام متا در ماه فوریه، این شرکت را از فهرست 10 شرکت برتر جهان خارج کرد.

تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازار می‌گویند با توجه به اینکه مارک زاکربرگ متاورس را دنبال می‌کند، انتظار می‌رود در سال 2023 ارزش سهام این شرکت بیشتر سقوط کند و برای سرمایه‌گذاری روی این شرکت باید با احتیاط پیش رفت.

براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، مارک زاکربرگ از این وضعیت در امان نخواهد ماند و وی حدود 70 درصد ثروت خود را در سال جاری با احتساب ریزش فعلی ارزش سهام متا از دست داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی