ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رئیس مجمع واردات: قطع اینترنت به همه کسب‌وکارها لطمه وارد کرده است

مناقبی اعتقاد دارد استفاده از پلتفرم‌های بومی همچون دیوار کشیدن به دور خود است که ارتباط با سایر جهانیان را قطع می‌کند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

رئیس مجمع واردات تاکید دارد امروزه دیگر کسب‌وکاری وجود ندارد که با اینترنت سر و کار نداشته باشد، از همین رو با قطعی اینترنت و فیلتر، به تمامی کسب‌وکارها آسیب وارد می‌شود. مناقبی اعتقاد دارد استفاده از پلتفرم‌های بومی همچون دیوار کشیدن به دور خود است که ارتباط با سایر جهانیان را قطع می‌کند.

بیش از یک ماه از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ و قطعی‌های مکرر اینترنت می‌گذرد که آسیب‌های بسیاری به کسب‌وکارهای آنلاین و سنتی وارد کرده است. «علیرضا مناقبی» رئیس مجمع واردات در گفتگو با انتخاب، به اثرات قطع اینترنت بر کسب‌وکارها گفت:

«ما الان کسب و کاری را نداریم که با اینترنت سر و کاری نداشته باشد؛ چه در بخش کسب و کارهای داخلی که در بستر شبکه‌های اجتماعی هستند و چه در بخش کسب و کارهای بزرگ و کلان. اگر روزی دنیا با فانوس و چراغ زنبوری کار می‌کرد، امروز دیگر پذیرای چنین چیزی نیست و ادبیات هرکاری تغییر پیدا کرده است. یک روزی بچه‌های ما در مدرسه روی کاغذ می‌نوشتند و از این طریق باهم ارتباط برقرار می‌کردند اما تحصیلات بچه‌های امروز با اینترنت در ارتباط است. بگذریم از شعارهای نادرستی که داده می‌شود که فضای مجازی مانع از خیلی مسائل است و به اعتقادات مردم آسیب می‌زند در صورتی که چنین نیست و هر چیزی خوبی و بدی دارد و باید آموزش داده شود.»

او اعتقاد دارد در دنیای امروز اگر قطعی و کندی اینترنت پیش بیاید یا ارتباطات مجازی ازبین برود، کل سیستم‌ها می‌خوابد: «عملا در اقتصاد هم به صورت کلان داریم می‌بینیم که چه لطمه‌ای وارد شده و چند ده میلیون نفر را گرفتار کرده‌اند.»

مناقبی قطع اینترنت کسب‌وکار

مناقبی همچنین به اثر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر تجارت اشاره کرد و اظهار داشت: «زمانی که با قطعی کانال‌هایی که با بیرون ارتباط برقرار می‌کردیم مواجه شدیم طبیعتا به مشکلات محسوسی برخوردیم. خیلی از مبادلات ما از طریق بسترهایی مثل تلگرام و اینستاگرام انجام می‌شد. ارتباطات روزمره و مکالمات ما به جای اینکه از طریق تلفن باشد، از طریق فضای مجازی و با سرعت انجام می‌شد ولی امروز به مشکل برخوردیم.»

به اعتقاد وی اگر مسئولان امر به مردم می‌گویند که با شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام کار نکنند، باید زیرساختی را فراهم کنند تا مردم بتوانند کار خودشان را به آنجا منتقل کنند و همچنین باید به نحوی باشد که کسب و کارها بتوانند با دنیای خارج از کشور هم ارتباط داشته باشند:

«این کافی نیست که فضایی فقط برای داخل کشور خودمان آماده کنیم، مگر می‌خواهیم دور خودمان دیوار بکشیم؟ ما باید با دنیا تعامل کنیم و برای این تعامل اگر قرار است زیر ساخت ملی هم داشته باشیم باید این نکته را مدنظر قرار دهیم.»

رئیس مجمع واردات در پایان با انتقاد از اظهار نظر معاون وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه «خودتان باید به فکر می‌بودید از ابتدا از اینستاگرام استفاده نمی‌کردید» اظهار داشت در این سال‌ها بحث زیرساخت در حد شعار و حرف باقیمانده و عملی نشده است: «آیا ما چنین فضای داخلی را داریم که شعارهای اینچنینی هم می‌دهیم؛ یا صرفا جنبه تبلیغاتی برای حفظ یک میز و حفظ یک فرد یا افرادی را دارد؟»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی