ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارتاپ Sakuu
تکنولوژی

نسل بعدی باتری‌های حالت جامد احتمالا با پرینترهای سه‌بعدی تولید می‌شوند

شرکت‌های مختلفی از جمله یک استارتاپ آمریکایی سعی دارند با چاپگرهای سه‌بعدی اختصاصی دست به تولید باتری‌های حالت جامد بزنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

تلاش برای ساخت باتری‌های حالت جامدی که بتوانند با باتری‌های لیتیوم-یونی امروزی رقابت کنند، شدت گرفته است. حالا یک استارتاپ آمریکایی سعی دارد نسل بعدی این باتری‌ها را با چاپگر سه‌بعدی بسازد تا ضمن کاهش هزینه‌ها، بتواند آن‌ها را در شکل‌ها و ظرفیت‌های مختلف تولید کند.

باتری‌های لیتیوم-یونی امروزه همه جا حضور دارند؛ از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروها و دوربین‌ها، همه از این باتری‌ها استفاده می‌کنند. اما یکی از مشکلات اصلی این باتری‌ها، ایمنی آن‌هاست چون به راحتی می‌توانند آتش بگیرند. ولی باتری‌های حالت جامد به جای الکترولیت مایع که قابلیت اشتعال دارد، از یک ماده جامد و پایدارتر استفاده می‌کنند.

یکی از شرکت‌هایی که در زمینه تولید باتری‌های حالت جامد فعالیت می‌کند، استارتاپ کالیفرنیایی Sakuu است که می‌خواهد نسل بعدی باتری‌ها را به‌صورت سه‌بعدی چاپ کند. این استارتاپ می‌گوید چاپ سه‌بعدی به آن‌ها اجازه می‌دهد لایه‌های باتری بیشتری را در یک فضای مشخص جا بدهند و ظرفیت این باتری‌ها را نسبت به باتری‌های معمولی بیشتر کنند.

چاپگر باتری حالت جامد

باتری‌های حالت جامد با چاپگر سه‌بعدی ساخته می‌شوند

چاپگر سه‌بعدی Sakuu که فعلا نمونه اولیه‌ای از آن ساخته شده، اندازه‌ای در حدود 10 متر دارد و به‌طور اختصاصی توسط این شرکت طراحی شده تا هزینه‌ها را کاهش دهد. اما مشخص نیست که این کاهش هزینه‌ها دقیقا چه قدر خواهد بود.

این باتری‌ها به لحاظ تئوری می‌توانند شکل‌های بیشتری به خود بگیرند و شیوه کارگذاری باتری‌ها در محصولات گوناگون را تغییر دهند. به عبارت دیگر، مزیت مهم این باتری‌ها این است که دیگر لازم نیست محصولات مختلف را مبتنی بر آن‌ها بسازید، بلکه می‌توانید باتری‌ها را مبتنی بر محصولات تولید کنید. ولی این استارتاپ هنوز از طریق نمونه اولیه چاپگر خود باتری کاملی به‌صورت سه‌بعدی چاپ نکرده است.

در حال حاضر استارتاپ‌های زیادی وجود دارند که سعی می‌کنند باتری‌های حالت جامد بسازند و امیدوارند این محصولات به لحاظ تجاری برای عرضه در بازار مطلوب باشند. از جمله شرکت‌هایی که برای تولید این باتری‌ها به سراغ چاپ سه‌بعدی رفته‌اند می‌توانیم به Blackstone Resources و Photocenteric اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی