ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موش
علمی

پژوهشگران با هوش مصنوعی، پچ میکرونیدل برای درمان طاسی موش‌ها توسعه دادند

محققان می‌گویند با کمک یادگیری ماشینی توانسته‌اند بهترین ترکیب به منظور ساخت آنزیم مطلوب برای درمان طاسی را پیدا کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

ریزش مو برای هر انسانی یک اتفاق ناگوار است. حالا گروهی از دانشمندان می‌گویند توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی ترکیبات لازم برای خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد اکسیژن را که باعث طاسی می‌شوند، شناسایی کنند. آن‌ها سپس با همین روش وصله‌ای با سوزن‌های ریز یا پچ‌های میکرونیدل ساخته‌اند که می‌تواند این مشکل را برطرف کند و در موش‌ها دوباره باعث رشد مو شود.

محققان در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله Nano Letters منتشر شده، فهمیده‌اند که در اکثر افراد مبتلا به ریزش مو، فولیکل‌های مو توسط آندروژن‌ها، التهاب یا ازدیاد گونه‌های واکنشی اکسیژن نظیر رادیکال‌های آزاد اکسیژن آسیب می‌بینند. وقتی سطح رادیکال‌های آزاد اکسیژن بیش از حد می‌شود، آن‌ها می‌توانند به آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان بدن که معمولا این رادیکال‌ها را در تعادل نگه می‌دارند، آسیب برسانند.

یادگیری ماشینی داروی درمان طاسی را پیدا کرد

سوپراکسید دیسموتاز (SOD) یکی از همین آنزیم‌هاست و محققان توانسته بودند آن را تحت عنوان «نانوزیم» شبیه‌سازی کنند، ولی این ماده کارایی کافی نداشت. آن‌ها حالا از یادگیری ماشینی کمک گرفته‌اند تا نانوزیم بهتری برای درمان ریزش مو بسازند. آن‌ها سیستم هوش مصنوعی خود را با 91 فلز واسطه متفاوت، فسفات و ترکیبات سولفات آزمایش کردند و متوجه شدند که MnPS3 بهترین کاندیدا برای شبیه‌سازی قابلیت‌های SOD است.

قطر موها در درمان آنزیمی
قطر موها در درمان آنزیمی بیشتر از درمان هورمونی است

دانشمندان سپس این ماده را روی سلول‌های فیبروبلاست پوست انسان آزمایش کردند و متوجه شدند که داروی آن‌ها می‌تواند سطح گونه‌های واکنشی اکسیژن را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. آن‌ها در مرحله بعدی وصله‌هایی از سوزن‌های ریز با MnPS3 ساخته و موش‌های مبتلا به ریزش موی آندروژنیک را درمان کردند.

این حیوانات ظرف 13 روز دوباره موهایی درآوردند که ضخیم‌تر از حالت درمان با تستوسترون بود و با تراکم بیشتری پوست موش‌ها را می‌پوشاند. محققان می‌گویند مطالعه آن‌ها درمانی با استفاده از نانوزیم‌ها برای رویش مجدد موهاست و نشان می‌دهد که روش‌های مبتنی بر توانایی‌های هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در تولید درمان‌های آنزیمی موثر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی