ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک
علمی

یک سیارک «قاتل سیاره» در مسیر حرکت به سمت مدار زمین شناسایی شد

اخترشناسان به تازگی موفق به کشف سه سیارک جدید شده‌اند که یکی از آن‌ها ممکن است در آینده برای ما تهدیدآفرین باشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

اخترشناسان سه سیارک جدید را پیدا کرده‌اند که یکی از آن‌ها نزدیک‌ترین سیارک شناخته‌شده به خورشید است. یکی دیگر از این سیارک‌ها، یکی از بزرگ‌ترین سیارک‌های شناخته‌شده است که در گروه سیارک‌های «قاتل سیاره» قرار می‌گیرد و با اندازه حدود 1.5 کیلومتری شاید با مسیر حرکت زمین برخورد داشته باشد.

گروهی از اخترشناسان با استفاده از دوربین انرژی تاریک (DECam) از تلسکوپ بلانکو در شیلی سه سیارک جدید را در همسایگی زمین پیدا کرده‌اند. یکی از آن‌ها با نام 2021 PH27 اندازه‌ای 1 کیلومتری دارد و در فاصله‌ای نزدیک‌تر از تمام اشیاء شناخته‌شده به دور خورشید می‌چرخد. این سنگ آسمانی در بخشی از مسیر حرکت خود به دمایی در حدود 500 درجه سلسیوس می‌رسد.

سیارک بعدی با نام 2021 LJ4 مانند PH27 در مدار امنی حرکت می‌کند که تهدید خاصی را متوجه زمین نمی‌کند. ولی سیارک سوم با نام 2022 AP7 با قطر 1.5 کیلومتری در گروه سیارک‌هایی قرار می‌گیرد که در صورت برخورد با زمین می‌توانند به‌صورت بالقوه «قاتل سیاره» ما باشند. به‌علاوه، این سیارک در مداری قرار دارد که به مدار زمین بسیار نزدیک می‌شود و به همین خاطر پتانسیل تهدیدآفرینی دارد.

سیارک قاتل سیاره 2022 AP7 به زمین برخورد می‌کند؟

البته خوشبختانه بررسی‌ها حاکی از آن هستند که 2022 AP7 برای گردش به دور خورشید به پنج سال زمان نیاز دارد، در حالی که زمین هر یک سال یک بار این کار را انجام می‌دهد، در نتیجه این دو جرم احتمالا هرگز در یک زمان در نقطه برخورد مدار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. البته به خاطر پنجره زمانی محدود رصد، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند با دقت کافی مدار این سیارک قاتل سیاره را پیدا و پیش‌بینی کنند که این سنگ در آینده‌های دور چه قدر و چه موقع ممکن است بتواند زمین را تهدید کند.

اگرچه فعلا خطری برای سیاره ما وجود ندارد، ولی همین که چنین سنگ بزرگی تاکنون شناسایی نشده بود، مایه نگرانی است. دلیل این اتفاق به درخشش شدید خورشید برمی‌گردد که تشخیص سیارک‌های میان زمین و تک ستاره منظومه شمسی را دشوار می‌کند. اکثر سیارک‌ها در نگاه به سمت بیرون منظومه شناسایی می‌شوند، در نتیجه ممکن است سیارک‌های بیشتری در داخل منظومه نادیده گرفته شده باشند.

نتایج مطالعات فعلی دانشمندان در مجله The Astronomical Journal منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی