ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات پله‌رو نسل اول اسنوا؛ چالش‌ها و انتظارات از نسل دوم

اسنوا از ربات‌‌های پله‌رو برای تحویل برخی سفارشات در آپارتمان‌ها استفاده می‌کند و ربات پله‌رو اسنوا در بخش مهندسی لجستیک طراحی شده است.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۵

انتقال اجسام سنگین بویژه در آپارتمان‌هایی که هر روزه طبقات بیشتری را در خود جای می دهند، چالش های خود را دارد. بخصوص آنکه نه صرفا حمل و نقل آن، بلکه ضربات ناشی از برخورد با دیوار، پله ها و یا نرده ها نیز وجود دارد. آسانسورهای باربر نیز همچنان محبوبیتی ندارند چرا که ابعاد زیادی از ساخت را به خود اختصاص می دهند. پس همچنان پله ها، مسیری قابل اتکا هستند.

شرکت‌هایی که محصولاتی سنگین می‌سازند، سال‌هاست که بر روی ساخت ربات‌های پله رو کار می‌کنند. هر چند این ربات‌ها، محدودیت های خود را دارند، اما می‌توانند دستیارهای قابل اعتمادی باشند.

اسنوا در حال حاضر از ربات‌‌های پله‌رو برای تحویل برخی از سفارشات در آپارتمان‌ها استفاده می‌کند.  ربات پله‌رو اسنوا که در بخش مهندسی لجستیک این شرکت طراحی شده‌است، نسل اول محسوب می‌شود و البته تعداد آن‌ها هم آنقدر زیاد نیست که پاسخگوی تمام مشتریان باشد.

اما به نظر می‌رسد اسنوا تمایل دارد تا این ربات‌ها را توسعه دهد تا عملکرد دقیق‌تری را در حمل محصولات بر روی پله‌هایی با تنوع بیشتر را به مشتریانش عرضه کند.

نسل اول این ربات‌ها بر اساس یک مکانیزم ساده اما هوشمند عمل می‌کنند. دو ریل آج‌دار موازی که بر روی لبه پله‌ها، اتکا کرده و به صورت متعادل و یکنواخت خود را بالا می‌کشد. موتور این دستگاه‌ها قادرند محصولاتی تا وزن 500 کیلوگرم را با سرعت ۱ کیلومتر در ساعت حمل کنند و باطری لیتینومی این دستگاه 90 دقیقه کار می‌کند. تنظیم سطح شیب‌دار که محل بارگیری است نیز توسط اپراتور به صورت دستی کنترل می‌شود.

هر چند دستگاه پله‌رو اسنوا تاکنون بسیاری از مشکلات حمل تا درب خانه مشتریان این شرکت را رفع کرده اما به مرور زمان چالش های خود را نشان داده‌است. مدیران بخش Home Delivery  اسنوا با چالش هایی روبرو هستند که باید در طراحی بعدی، تمرکز بیشتری روی آن نشان دهند.

تامین انرژی بیشتر

در حال حاضر یک چالش اساسی وجود دارد. مدیران بخش HD این شرکت می گویند که اولین چالش، انرژی است. بویژه آنکه با حجم زیادی از سفارشات روبرو باشیم. استفاده از باطری‌های بزرگتر نیز می تواند تعادل دستگاه را به هم بزند. بنابراین اولین چالش باید غلبه بر موضوع تامین انرژی باشد.

چرخش

ربات به دلیل ساختار کامپکت، نمی‌تواند بار را از محور تعادلی خود خارج کند. بنابراین بار همیشه به صورت هم جهت بر روی آن قرار دارد. اما پاگردها در پله ها اغلب نیاز به چرخش محصولاتی با قد بلند مانند یخچال ها دارند تا بتوانند از آن عبور کنند. نزدیک کردن بار به ارتفاع ۹۰ درجه نیز تقریبا غیر ممکن است چرا که ربات به جایی جز لبه پله اتکا ندارد و بنابراین با عمود شدن محور وزن، امکان بالارفتن وجود نداشته و یا امکان سر خوردن وجود دارد.

تشخیص مانع و بازگشت به عقب

در حال حاضر این نسل دارای رادار و سیستم تشخیص جهت حرکت هوشمند نیست. بنابراین همواره به ۲ اپراتور نیاز دارد تا مراقب دو سوی مسیر حرکت دستگاه باشند. سیستم رادار و سیستم تشخیص جهت می تواند به آن اجازه دهد که در مواقع لزوم بدون حضور اپراتور، حرکت را متوقف و یا اصلاح کند.

از آنجایی که اسنوا می‌گوید در حال سرمایه‌گذاری‌های بزرگی بر روی تغییر رویکردهای خود در بخش تحویل درب منزل است، باید منتظر ماند و دید که نسل بعدی این ربات به عنوان یک فاکتور اساسی در تحویل درب خانه برای آپارتمان‌ها، چه تغییراتی را به خود خواهد دید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی