ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لانگ مارچ 5B
علمی

دردسرهای برنامه‌ فضایی چین ادامه دارد؛ سقوط کنترل‌نشده یک راکت دیگر در اقیانوس

بوستر راکت چین که آخرین ماژول ایستگاه فضایی این کشور را به فضا برده بود، دوباره به شکلی خطرناک در کره زمین سقوط کرد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

بوستر راکت لانگ مارچ 5B چین دیروز به اتمسفر زمین برگشت و قطعات آن در قالب دو بخش بزرگ در اقیانوس آرام سقوط کرد. اگرچه این اتفاق تلفات جانی به دنبال نداشت، ولی باعث شد مدیران سازمان‌های فضایی آمریکا و اروپا دوباره به انتقاد از بی‌احتیاطی چینی‌ها بپردازند.

چین دوشنبه هفته گذشته راکت لانگ مارچ 5B را پرتاب کرد تا آخرین ماژول ایستگاه فضایی این کشور موسوم به تیانگونگ را به فضا ببرد. ولی درست مثل پرتاب‌های قبلی، تلاشی برای کنترل بوستر این راکت انجام نشد، و این زباله 21 تنی پس از چند روز به داخل زمین کشیده شد و در اقیانوس سقوط کرد.

با توجه به این که چین هیچ کنترلی بر روی بوستر خود نداشت، کارشناسان راهی نداشتند جز این که محل سقوط این فضاپیما را تخمین بزنند. این کار اگرچه اصلا کار راحتی نیست، اما از آن‌جایی که بخش عمده زمین را اقیانوس‌ها پوشانده‌اند، اکثر پیش‌بینی‌ها خطری را متوجه انسان‌ها نمی‌دانست. این راکت در نهایت ساعت 13:31 ظهر جمعه به وقت ایران در جنوب غرب ساحل مکزیک سقوط کرد.

راکت فضایی چین

این زباله فضایی در آخرین گردش خود به دور زمین از فراز اسپانیا، عربستان سعودی و غرب استرالیا عبور کرد و به گزارش رویترز، باعث لغو بخشی از پروازهای اسپانیا شد. این چهارمین باری است که قسمتی از راکت لانگ مارچ 5B چین به‌صورت کنترل‌نشده در اتمسفر سقوط می‌کند.

واکنش سازمان‌های فضایی به سقوط راکت چین

«بیل نلسون»، رئیس ناسا در بیانیه‌ای در این باره گفت: «جمهوری خلق چین یک بار دیگر با ورود کنترل‌نشده راکت لانگ مارچ 5B ریسک‌های غیرضروری ایجاد کرده است. آن‌ها اطلاعات مسیر حرکت راکت را که برای پیش‌بینی مناطق سقوط و کاهش ریسک لازم است، به اشتراک نگذاشتند.»

«جوزف اشباخر»، رئیس سازمان فضایی اروپا هم در توییتی نوشت: «ورود کنترل‌نشده لانگ مارچ 5B ریسک فزاینده‌ای را نشان می‌دهد که عملیات‌های ناپایدار فضایی علیه زیرساخت‌های حیاتی حاضر در فضا و زمین به وجود می‌آورند.» چین هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی