ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

واکنش زاکانی به گزارش تشکیل ابر گاز متان در جنوب تهران: ناسا همه چیزش دروغ است

به گفته شهردار تهران هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی درباره تشکیل ابر گاز متان، چیزی به آن‌ها اعلام نشده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۱

شهردار تهران در واکنش به تصویر منتشر شده از سوی ناسا درباره تشکیل ابری از گاز متان در جنوب تهران گفت «ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است».

اوایل آبان ماه تصویری از اداره کل ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده، ناسا، منتشر شد که تشکیل توده‌ای از گاز متان به طول تقریبی 5 کیلومتر در جنوب تهران را نشان می‌داد. در این گزارش ابر گازی تشکیل شده، زاییده دپوی انبار کردن زباله‌ها در جنوب پایتخت تهران عنوان شده بود.

یک هفته بعد از انتشار این گزارش، «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار عکسی از سوی ناسا مبنی بر تشکیل ابری از گاز متان در جنوب تهران، گفت: «هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی به ما اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است.»

شهردار تهران ناسا گاز متان

پیش از این نیز «حسین حیدریان»، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران با تکذیب ایجاد ابر متان به دلیل دپوی زباله در جنوب تهران، اظهار کرده بود اگر دپوی زباله عامل ایجاد ابر متان بود باید در طول 60 سال گذشته هم دیده می‌شد در حالی که تراکم این گاز همیشه زیر ۵ درصد بوده و ابری در این میزان تراکم ایجاد نمی‌شود.

اما معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با ایسنا با تایید دفع گاز متان از مراکز دفن زباله قدیمی، گفته بود این موضوع را نمی‌توان حاشا کرد: «محل دفن زباله‌های ما قدیمی هستند، به‌طوری که 60 تا 70 سال از زمان احداث آن‌ها گذشته است و تاسیسات لازم برای استحصال گاز از آن‌ها وجود ندارد. ما از دو سال گذشته دستور کار طراحی محل دفن زباله را به این شیوه ابلاغ کردیم که باید محل دفن‌های زباله جدید و براساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی سازمان محیط زیست ساخته شوند. به عبارتی لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از متان صورت بگیرد. اگر این کار انجام شود چنین مواردی رخ نمی‌دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mehrbod.games@gmail.com Mehrdad
    Mehrbod.games@gmail.com Mehrdad | ۲۱ آبان ۱۴۰۱

    اولا که حرف آقای شهردار، که ناسا همه چیزش دروغ است، کلا یک لول بالای همه نظرات مختلف گفته شده بر ضد معتبرترین سازمان فضایی دنیا در تمام دهه های گذشته هست. حتی روس‌ها هم در زمان شوروی یا معروفترین نظریه پردازان توطئه دنیا جرأت نکردند چنین حرفی بزنند. البته مسئولین کشور ما در پاک کردن صورت مسئله و انکار کل قضیه، زمانیکه با مشکلی مواجه می‌شوند که حل آن یکم درایت و داشتن سواد احتیاج دارد، کلا ید طولانی ای دارند.خصوصا که اگر در آن مشکل علائمی از سوءمدیریت آنها دیده شود و قبول آن برابر باشد با پاسخگو بودن اشان.
    و اما دوم؛ حرفهای آقای مدیر پسماند هست. از منصوب شده چنین شهرداری نباید انتظار داشتن سواد علمی بیشتری از رئیسش داشت. بالاخره از کوزه همان تراود که در آن است. لابد آقای مدیر انتظار دارند که ابر متانی مانند ابرهای معمولی باشد که دیده شود و چون ایشان نمی‌تواند آنرا ببیند، پس اصلا وجود ندارد. لطفا یکی از دوستان باسوادتر ایشان بهشون توضیح دهد که متان گازی بی شکل (همانند الباقی گازها) است و تقریبا بی رنگ مگر در غلظت‌های بسیار بالا مثل آنچه در جو تیتان، قمر زحل دیده می‌شود. قرار هم نیست چنین ابری در زمین دیده شود مگر اینکه زمین به سرنوشتی وحشتناک دچار شود و متان آنقدر غلیظ شود که دیدنی شود. البته قبل از اینکه به این حد از غلظت برسد، مدتها از نابودی کل حیات فعلی در زمین گذشته خواهد بود و انسانی نخواهد ماند که شاهد آن باشد.!!!
    اینکه هم در شصت سال گذشته کسی آنرا ندیده، اولا بخاطر همین موضوع مورد اشاره در بالا بوده و دوم نبودن ابزار رصد و آشکارسازی مناسب در مدار زمین در این مدت. باز جای شکر اش باقی هست که جناب مدیر حداقل می‌دانند که محلهای دفن پسماند، تولید گاز متان می‌کنند (که نتیجه تجزیه میکروبی ضایعات آلی هست) .
    در آخر کسب مقام اول شرکت ملی نفت و گاز کشورمان در تولید گاز گلخانه ای متان در دنیا و انتشار آن در جّو زمین و قرار گرفتن در جایگاهی حتی بالاتر از چین و روسیه،. دو کشور دوست و عزیز در گرمایش جهانی را تبریک صمیمانه به همه مسئولین مربوطه می‌گویم. چین و روسیه با وسعتی بسیار بیشتر از کشورمان، با اختلافی زیاد در مقام‌های دوم و سوم بعد از کشورمان قرار گرفتند. البته اگر نگویند : دروغ است!!!!

  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۱۵ آبان ۱۴۰۱

    واقعیتش من به شخصه به ناسا اعتقاد ندارم ولی خب نمیتوانم بگویم همه چیزش دروغ هست.

  • diman
    diman | ۱۴ آبان ۱۴۰۱

    آره باوا ما هم میدونیم که شما راست میگید.
    صحیح است.

مطالب پیشنهادی