ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رسانا
علمی

دستاورد جدید دانشمندان: ساخت ماده‌ای مشابه پلاستیک اما با خصوصیات فلز

با وجود این ماده، می‌توان انتظار داشت که در آینده لوازم الکترونیکی با اشکال مختلف و بدون محدودیت تولید کرد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

دانشمندان یک ماده کاملا جدید ایجاد کرده‌اند که مانند پلاستیک ساخته می‌شود، اما مانند یک فلز الکتریسیته را هدایت می‌کند و رسانا است. به گفته محققان، این کشف می‌تواند به نوع جدیدی از پیشرفت‌ها منجر شود.

«جان اندرسون»، دانشیار شیمی دانشگاه شیکاگو و محقق اصلی این مطالعه در بیانیه‌ای گفت:

«در اصل، این امر باعث طراحی و ساخت نوع کاملا جدیدی از مواد می‌شود که جریان الکتریسیته را هدایت می‌کنند، به راحتی شکل می‌گیرند و در شرایط روزمره بسیار مقاوم هستند.»

رسانا

دانشمندان تاکنون مواد رسانا مختلفی ایجاد کرده‌اند و تفاوت‌های بین آن‌ها چیزی است که به ما اجازه می‌دهد دستگاه‌های الکترونیکی متفاوتی را بسازیم که در شرایط مختلف کار می‌کنند. اما با وجود تمام این تفاوت‌ها، مواد رسانا شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. آن‌ها از اتم‌ها یا مولکول‌هایی تشکیل شده‌اند که در خطوط مستقیم و متراکمی قرار دارند که به عقیده دانشمندان برای اطمینان از اینکه می‌توانند به‌طور موثر الکتریسیته را هدایت کنند، لازم است.

در مطالعه جدید، دانشمندان می‌گویند که نوع جدیدی از مواد را ایجاد کرده‌اند که مواد تشکیل‌دهنده آن به هم ریخته شده‌اند. با این حال، ماده جدید همچنان هم قادر است تا الکتریسیته را به خوبی هدایت کند.

خمیربازی رسانا!

به گفته محققان، این ماده جدید می‌تواند در برابر خم شدن، له شدن و شکل‌گیری اشکال مختلف مقاومت کند. سازندگان آن را به «خمیربازی رسانا» تشبیه کرده‌اند، زیرا می‌توان آن را به روش‌های مختلفی شکل داد و همچنان جریان برق را هدایت کرد.

رسانا

در آینده می‌توان انتظار داشت که با وجود این ماده، بتوان وسایل الکترونیکی را به شکل‌های جدیدی ساخت. در واقع این کشف برخلاف تمام قوانینی است که تاکنون درباره مواد رسانا می‌دانستیم.

مواد رسا‌نا برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی، مانند آیفون، پنل خورشیدی یا تلویزیون ضروری هستند. قدیمی‌ترین و بزرگترین گروه مواد رسانا، فلزات هستند مانند مس، طلا، آلومینیوم. سپس، دانشمندان حدود 50 سال پیش توانستند با استفاده از یک تکنیک شیمیایی به نام «آلایش» از مواد آلی، مواد رسانا بسازند. هرچند این مواد نسبت به فلزات سنتی انعطاف‌پذیرتر هستند و پردازش آن‌ها آسان‌تر است، اما خیلی پایدار نیستند. در واقع هنگامی که آن‌ها در معرض رطوبت یا دمای خیلی زیاد قرار می‌گیرند، رسانایی خود را از دست می‌دهند. با این حال، ماده جدید چنین محدودیتی ندارد، زیرا می‌توان آن را در دمای اتاق ساخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی