ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت و شبکه

عضو کمیسیون انتقال داده نصر تهران: مردم با دستور به پیام‌رسان داخلی کوچ نمی‌کنند

توسلی با تاکید بر لزوم رقابت پلتفرم‌های بومی با رقبای بین‌المللی، باور دارد مردم با دستور به پیام‌رسان داخلی کوچ نمی‌کنند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۹

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرد در پی محدودیت‌های اخیر، فروش اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت 35 تا 40 درصد کاهش یافته است. او با تأکید بر لزوم رقابت پلتفرم‌های بومی با رقبای بین‌المللی، باور دارد مردم با دستور به پیام‌رسان داخلی کوچ نمی‌کنند.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی نصر تهران، «علی توسلی»، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده این سازمان با اشاره به میزان افت فروش اپراتورها گفت:

«براساس اطلاعات به‌دست‌آمده در ماه گذشته، اپراتورها بین 35 تا 40 درصد افت فروش اینترنت داشته‌اند که به دلیل وجود اختلال در اینترنت کشور است. مشتری به علت وجود اختلال، سرویس نمی‌خرد و اگر هم سرویسی را تمدید می‌کند، کمترین حجم را تهیه می‌کند؛ زیرا به پیام‌رسان‌ها و فضا‌های مورد علاقه‌اش در اینترنت دسترسی ندارد. کاهش حجم اینترنت مصرفی در کشور نیز گویای همین مسئله است.»

گزارش‌های مالی منتشر‌شده از سوی اپراتورها نیز مؤید ضربه اقتصادی به آن‌ها در پی افزایش محدودیت‌ها در اینترنت بود.

توسلی در ادامه با تأکید بر اینکه در پی قطعی اینترنت، تنها کسب‌وکارهای مرتبط با تلگرام و اینستاگرام آسیب ندیده‌اند، گفت: «اپلیکیشن‌هایی مثل بلد و ترجمیار که ایرانی هستند نیز در این مدت آسیب دیده‌اند. ترجمیار اعلام کرده که در ماه گذشته 70 درصد افت داشته است. این روزها حتی نرم‌افزارهایی همچون بلد و نشان را در خیابان نمی‌توان استفاده کرد. استفاده از این نرم‌افزارها دیگر ارتباطی به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ ندارد. اصولاً اختلال در اینترنت در یک ماه و نیم گذشته به‌طور مقطعی وجود داشته است. در برخی ساعات کم و بیش نرمال است. این اختلال تأثیر خود را نه فقط در حوزه فناوری اطلاعات بلکه بر کل مشاغل گذاشته است.»

کاهش فروش اینترنت

وی با اشاره به اینکه اغلب فروشگاه‌های کشور علاوه بر فروش حضوری، فروش اینترنتی نیز دارند، اظهار داشت این کسب‌وکارها نیز طی این مدت با مشکل مواجه شده‌اند؛ همچنین افت کار انواع اپلیکیشن‌های پیک همچون اسنپ پیک نیز در این روزها مشهود است.

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه اینترنت قطع نشده و دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شده‌اند، تصریح کرد: «مسلم است که موضوع فقط اینستاگرام و تلگرام نیست، بلکه موضوع اصلی اختلال در اینترنت کشور است و شبکه‌های ارتباطی که مردم از آن‌ها استفاده می‌کردند، فیلتر شده است.»

لزوم رقابت پلتفرم‌های داخلی با رقبای بین‌المللی

توسلی با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد:

«خیلی از روابط مردم بر این اپلیکیشن‌های خارجی بنا شده است. وقتی ارتباطات مردمی دچار اختلال شود، کل تجارت کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین درست نیست تصور کنیم فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اولاً این دو اپلیکیشن، پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. دوم اینکه هیچ آلترناتیوی ساخته نشده که جذابیت لازم را برای کوچ مخاطبان به پیام‌رسان داخلی داشته باشد. ضمناً در شرایط بحرانی نمی‌توان مسئله را حل کرد. 15 سال فرصت بوده که جذابیت لازم را برای این اپلیکیشن‌ها ایجاد کنند و تبلیغات انجام دهند، اما این اتفاق نیفتاده است.»

او در ادامه به طرح جدید دولت برای حمایت بیشتر از پیام‌رسان‌های داخلی و ایجاد رقابت بین آن‌ها اشاره کرد و باور دارد این طرح وزیر ارتباطات چندان جدید نیست: «این دست اپلیکیشن‌های بومی حدود ده سال قبل با حمایت‌های دولت ایجاد شده‌اند. تا جایی که به خاطر دارم، در آن زمان حدود 5 میلیارد تومان به آن‌ها وام داده شد. ولی الان میزان کاربران آن‌ها ده درصد کاربرانی هم نیست که در شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام حضور دارند. مسئله این است که پیام‌رسان‌های داخلی باید با اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام رقابت کنند؛ نه موارد مشابه داخلی دیگر.»

پیام‌رسان بومی

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران معتقد است پیام‌رسان‌های داخلی باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند که این امر با دستور و تفهیم انجام نمی‌شود؛ بلکه فرایند بسیار طولانی و پیچیده‌ای دارد. او تأکید دارد کوچ مردم به نرم‌افزارهای داخلی با دستور محقق نمی‌شود: «مسئولان در یک پروسه 15 تا 20 ساله شرایطی را فراهم کردند که اکثر کاربران به شبکه‌های اجتماعی خارجی رفته‌اند. حال باید زمان کافی برای اعتمادسازی صرف شود. راه صد ساله را یک شبه نمی‌توان طی کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی