ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تولید پیشرانه با استاندارد یورو ۶
خودرو

شرط تولید موتورهای یورو ۶ ایرانی: عرضه بنزین مناسب!

تولید پیشرانه با استاندارد یورو ۶ یکی از الزامات اصلی خودروسازان کشور است. ولی تنها بهبود پیشرانه برای کاهش آلودگی کافی نیست.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

تولید موتورهای باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی، یکی از الزامات تعریف‌شده برای خودروسازان با هدف ارتقای صنعت خودرو به حساب می‌آید. ولی آیا تمرکز روی ساخت موتورهای باکیفیت و تولید پیشرانه با استاندارد یورو ۶ برای کاهش آلایندگی کافی است؟

اثربخشی موتورهای یورو ۶ در زمینه آلایندگی، تنها زمانی مشخص می‌شود که بنزین به‌عنوان سوخت اصلی خودروها، از کیفیت بالایی برخوردار باشد. متأسفانه کیفیت سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های کشور کمتر از استاندارد یورو ۳ بوده و عدد اکتان پایین آن‌ها موجب آسیب به پیشرانه‌های پیشرفته‌ای همچون توربوشارژ می‌شود. در چنین وضعیتی، تولید موتور با استاندارد یورو ۶ چندان معقولانه به نظر نمی‌رسد، چرا که سوخت بی‌کیفیت، اثربخشی و کارایی این موتور را به شدت پایین می‌آورد. بنابراین اولویت با بهبود کیفیت سوخت است.

تولید پیشرانه با استاندارد یورو ۶ همچنین دشواری‌هایی برای خودروسازان به همراه دارد. صرف‌نظر از عدم اثربخشی، تولید این نوع موتور به زمان و هزینه بسیاری احتیاج دارد که فرایند عرضه خودرو و نهایتاً تحویل آن به مشتری را طولانی‌تر می‌کند. از همه مهم‌تر، قیمت خودرو به‌واسطه موتورهای پیشرفته و جدیدتر افزایش می‌یابد و به دلیل اصرار دولت بر سیاست قیمت‌گذاری دستوری، زیان‌دهی خودروسازان بیشتر می‌شود. طرف دیگر معامله، یعنی خریداران نیز رضایت چندانی از افزایش قیمت خودرو نخواهند داشت؛ آن هم خودرویی که در مدت‌زمان کوتاهی با استفاده از سوخت بی‌کیفیت موتور آن خراب می‌شود!

بنابراین ساخت پیشرانه با استاندارد یورو ۶ تنها به‌شرط بهبود کیفیت بنزین توجیه‌پذیر است. ارتقای کیفیت سوخت مصرفی کشور، الزامی است که پیش از بهبود پیشرانه و قطعات خودرو، در پالایشگاه‌ها و واحدهای تولید سوخت باید به آن رسیدگی شود. هر زمان که کیفیت بنزین از یورو ۳ به سطح قابل قبولی برای موتورهای پیشرفته رسید، می‌توان از خودروساز انتظار داشت تا با صرف هزینه و زمان بیشتر، پیشرانه‌های پاک‌تر و مطابق با استاندارد یورو ۶ را در محصولات خود به کار گیرد و از طرف دیگر، خریدار نیز هزینه این موتور پیشرفته را با اطمینان و خیالی آسوده بپذیرد.  

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی