ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بمب‌افکن پنهانکار در آسمان
علمی

چین در پاسخ به پیشرفته‌ترین جنگنده آمریکا، احتمالاً از بمب‌افکن پنهانکار H-20 پرده برمی‌دارد

گزارش‌ها می‌گویند چین قصد دارد برای پاسخ‌دادن به رونمایی از B-21 آمریکا، دست به عرضه بمب‌افکن پنهانکار جدیدی به‌نام H-20 بزند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

در شرایطی که آمریکا می‌خواهد 11 آذر از پیشرفته‌ترین بمب‌افکن پنهانکار دنیا رونمایی کند، گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش چین هم به عرضه بمب‌افکن H-20 نزدیک شده و می‌خواهد دامنه حملات این جنگنده را دو برابر محصولات موجود کند.

به گزارش خبرگزاری South China Morning Post، چند فرمانده نیروی هوایی ارتش چین تأکید کرده‌اند که این کشور تمایل دارد قابلیت‌های مبارزه‌ای خود در عملیات‌های دفاعی و تهاجمی را تقویت کند و بازدارندگی راهبردی مدنظر رئیس‌جمهور «شی جین‌پینگ» را اجرا سازد.

چین به‌منظور تقویت توانمندی‌های هوایی خود در حال کار روی سری 20 هواپیماهای پیشرفته شامل هواپیمای باربری Y-20، هلیکوپتر Z-20 و جنگنده پنهان‌کار J-20 است. H-20 هم می‌خواهد به‌عنوان بمب‌افکن پنهان‌کار به کار گرفته شود و حفره مربوطه را در ارتش این کشور پر کند.

بمب‌افکن پنهانکار B-21
طرح احتمالی بمب‌افکن B-21

بمب‌افکن پنهانکار H-21 در مقابل B-21 آمریکا قرار می‌گیرد

فعلاً مشخص نیست که چین واقعاً می‌خواهد به‌همین زودی‌ها از بمب‌افکن پنهان‌کار خود پرده بردارد یا خیر. با این حال، زمانی که H-20 از راه برسد، مطمئناً با رقیب آمریکایی خود یعنی B-21 Raider مقایسه خواهد شد. جنگنده آمریکا باید دو نسل جلوتر از B-2 باشد که اولین پرواز خود را در اواخر دهه 1980 انجام داد.

متخصصان به خبرگزاری چینی SCMP اعلام کرده‌اند که فاصله میان این دو بمب‌افکن به‌سرعت در حال کمتر‌شدن است. در نتیجه، انتظار نمی‌رود که در مراسم معرفی B-21 اطلاعات زیادی درباره قابلیت‌های آن ارائه شود تا چینی‌ها امکان کپی‌برداری از این قابلیت‌ها را نداشته باشند.

از سوی دیگر، عده‌ای این احتمال را مطرح کرده‌اند که H-20 حتی در مقایسه با آخرین نسخه B-2 که در طول دهه‌ها بروزرسانی‌های زیادی دریافت کرده است، ضعیف‌تر باشد. ولی آن‌چه در ساخت H-20 اهمیت دارد، شکستن انحصار آمریکا در تولید بمب‌افکن‌های پنهان‌کار است.

چینی‌ها اولین‌بار در اوایل دهه 2000 اعلام کردند که خواهان تولید بمب‌افکن‌های پنهان‌کارند. این کشور در سال 2013 گفت مشغول کار روی هواپیمایی با توان حمل ده‌ها تن مهمات جنگی است و می‌تواند بدون سوخت مجدد تا 8 هزار کیلومتر پرواز کند. پکن در سال 2018 رسماً بمب‌افکن خود را معرفی کرد، اما چیزی از آن به نمایش نگذاشت. حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم H-20 چگونه معرفی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۶ آبان ۱۴۰۱

    بوم بوم، آفرین آمریکا ، جهان جدید فقط بمب لازم داره و بس

مطالب پیشنهادی