ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خورشید
علمی

ثبت پدیده‌ای عجیب توسط ناسا؛ خزیدن ماری آتشین روی خورشید [تماشا کنید]

آژانس فضایی اروپا ویدیو جذابی را به اشتراک گذاشته که در آن یک رشته شبیه به مار روی سطح خورشید در حال خزیدن است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

اوایل ماه جاری، ناسا تصویری از خور‌شید آتشین در حال لبخند‌زدن را به نمایش گذاشته بود و اکنون، آژانس فضایی اروپا به یک رشته عجیب مار مانند اشاره کرده که توسط فضاپیمای مدارگرد خور‌شیدی (Solar Orbiter) دیده شده است و روی سطح خورشید می‌خزد.

رشته اشاره شده، از یک لکه خور‌شیدی منشأ می‌گیرد، منطقه‌ای خنک‌تر در سطح خورشید که میدان مغناطیسی ستاره در آن پیچ خورده است. طبق بیانیه آژانس فضایی اروپا (ESA) که این فضاپیما را اداره می‌کند، این رشته شبیه به مار، در مدت زمان سه ساعت موفق شد تا با سرعت 170 کیلومتر در ثانیه (یا 608 هزار کیلومتر در ساعت) روی صفحه خور‌شید بچرخد. در ویدیو تایم لپس ساخته‌شده براساس تصاویر تصویرگر فرابنفش اکستریم (EUI) که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید، «مار» در عرض یک ثانیه روی صفحه خو‌رشید می‌لغزد.

لغزش و فوران مار خورشیدی

به دلیل اینکه این اتفاق عجیب، یک خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) یا همان فوران پلاسمای داغ از جو فوقانی خورشید، یعنی تاج، را به همراه داشت، دانشمندان فکر می‌کنند که این دو پدیده ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند.

در بیانیه ESA آمده است:

«چیزی که این مار را بسیار جذاب می‌کند این است که از یک منطقه فعال خورشیدی شروع شده که پس از آن فوران کرده و میلیاردها تن پلاسما را به فضا پرتاب کرده است.»

دمای سوزان خورشید به این معنی است که تمام گازهای موجود در جو آن پلاسما هستند؛ یک حالت فوق گرم از ماده. این مار رشته‌ای، در اثر فعل و انفعال پلاسما با میدان مغناطیسی نامرئی خور‌شید ایجاد شده است. ESA در بیانیه خود نوشته است:

«پلاسمای موجود در مار رشته‌ای طولانی از میدان مغناطیسی خورشید را دنبال می‌کند که از یک سمت خورشید به سمت دیگر می‌رسد.»

داده‌های جمع‌آوری شده در مورد مار و فوران توسط مدارگرد خور‌شیدی و مأموریت تکمیلی کاوشگر خور‌شیدی پارکر ناسا به دانشمندان کمک می‌کند تا فعالیت‌های خورشید و نحوه ایجاد آب‌و‌هوای فضایی را بهتر درک کنند که این امر بر سیستم‌های ارتباطی و ناوبری زمین تأثیرگذار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی