ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

اتاق بازرگانی ایران: محدودیت‌های اینترنت معیشت 9 میلیون نفر را تهدید می‌کند

رئیس اتاق ایران باور دارد راه برون رفت از وضعیت فعلی، دسترسی به فناوری‌های بروز است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۸

رئیس اتاق ایران اعلام کرد محدودیت‌های اخیر اینترنت، بیش از 400هزار کسب‌وکار را در معرض نابودی قرار داده است. به باور شافعی، معیشت 9 میلیون نفر از جمعیت کشور با تداوم شرایط فعلی، در معرض خطر قرار گرفته است.

«غلامحسین شافعی»، رئیس اتاق ایران در بیست‌و‌پنجمین جلسه هیئت نمایندگان این نهاد به آثار اقتصادی محدودیت‌های فضای ارتباطی در کشور پرداخت و گفت:

«یکی از مشکلاتی که صاحبان کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک در این دو ماه با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند، مشکل محدودیت اینترنت به‌عنوان یکی از اجزای مهم و انکارناپذیر فضای کسب‌وکار امروز است. آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی از آن است که 3.3 درصد تولید ناخالص ملی به‌صورت مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است. بر این اساس، محدودسازی اینترنت در چند ماه اخیر ضمن آنکه زیان جبران‌ناپذیری را بر بسیاری از شرکت‌ها به‌ویژه کسب‌وکارهای فعال در بخش خدمات تحمیل کرده، به کاهش سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی منجر شده است.»

او با اشاره به برآوردهای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اظهار داشت معیشت 9 میلیون نفر که برای عرضه محصولاتشان از شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی استفاده می‌کنند، در معرض تهدید قرار دارد.

به اعتقاد شافعی، اهمیت توجه به ادامه حیات کسب‌وکارهای اینترنتی از آنجا دوچندان می‌شود که بیش از 71 درصد از محصولات مبادله شده در صفحات اینستاگرام، کالای تولید ایران بوده است که عمدتاً زنان و جوانان صاحبان این کسب‌وکارها هستند.

اتاق ایران

وی همچنین به نظرسنجی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مهر 1401 اشاره کرد و گفت: «این نظرسنجی با مشارکت 104 شرکت صورت گرفته که حدود 25 درصد پاسخ‌دهندگان عنوان کردند 50 تا 75 درصد فروششان کاهش‌یافته است. همچنین 33 درصد از مشارکت‌کنندگان میزان کاهش فروش را بین 75 تا 100 درصد عنوان کرده‌اند. برآورد میزان خسارت احتمالی در صورت تداوم محدودیت‌ها هم جالب توجه است. 25 درصد روزانه 50 میلیون تا 60 میلیون تومان خسارت برآورد کرده‌اند. 21 درصد بین 50 تا 100 میلیون تومان و 26 درصد بالای صد میلیون تومان تخمین زده‌اند. بیش از 400 هزار کسب‌وکار در این شرایط در معرض نابودی هستند. نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب کارساز نیست.»

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه این روزها در جلسات متعدد، مسئولان از آن‌ها سؤال می‌کنند که برای بهبود وضع اقتصادی کشور چه باید کرد، اعلام کرد پاسخشان در دو مورد اساسی خلاصه می‌شود:

«اول اینکه حل مشکل اقتصادی کشور و بهبود وضع اقتصادی مردم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم و دسترسی به فناوری‌های بروز است. دوم حضور افراد دارای اهمیت حرفه‌ای در مناصب مهم اقتصادی کشور چاره‌ساز است. آنچه تاکنون اقتصاد ما در طول دهه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده خالی از موارد فوق‌الذکر و حرکت در مسیری پر از اشتباه بوده که ما را به نقطه بحرانی در اقتصاد کشور هدایت می‌کند.»

گفتنی است نزدیک به دو ماه از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ می‌گذرد، اما با وجود هشدارهای چندین‌باره کارشناسان هنوز رفع فیلتر آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۳۰ آبان ۱۴۰۱

    آقای شافعی خیلی دیر زبان به سخن گشودند

مطالب پیشنهادی