ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پوسته مریخ
علمی

منشأ پوسته مریخ می‌تواند به‌طور غافلگیرکننده‌ای پیچیده باشد

فهم بهتر دانشمندان از نحوه شکل‌گیری پوسته مریخ می‌تواند آنها را در تعیین ریشه‌های بالاترین لایه زمین کمک کند.

رضا زارع‌پور
نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۳ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

همان‌طور که معمولاً در علم اتفاق می‌افتد، اطلاعات جدید، یک نظریه باسابقه را به چالش می‌کشد و این‌بار، نوبت به نظریه مربوط به پوسته مریخ رسیده است.

پیش از این، دانشمندان تصور می‌کردند منشأ پوستهٔ مریخ بسیار ساده باشد. چون پوسته یک بازالت (نوعی سنگ آذرین) یکنواخت است، این نظریه وجود داشت که شکل‌گیری آن به زمانی بازمی‌گردد که یک اقیانوس ماگما به وسعت سیاره خنک شد.

اما پژوهشی جدید نشان می‌دهد که برخی از نواحی پوسته مریخ، محتوای سیلیکای (سیلیسیوم دی‌اکسید) بیش از انتظار دارند و این داستان را تغییر می‌دهد.

«والری پایره» (Valerie Payré)، استادیار دانشگاه آیووا و سرپرست این پژوهش در بیانیه‌ای گفته: «مقادیر سیلیکا در ترکیب به‌قدری زیاد است که سنگ‌ها را غیر بازالتی می‌کند، ترکیبی که آن را تکامل یافته‌تر می‌دانیم. این به ما می‌گوید پوسته شکل‌گرفته روی مریخ پیچیده‌تر از چیزی است که می‌دانیم.»

پایره و تیمش از داده‌های مدارگرد شناسایی مریخ ناسا استفاده کرده‌اند تا ترکیب پوسته مریخ در نیم‌کره جنوبی را مطالعه کنند؛ جایی که در آن فلدسپار (فلدسپات) کشف کرده‌اند. فلدسپار با جریان‌های لاوای غنی از سیلیکا ارتباط دارد، نه جریان‌های بازالتی.

پوسته مریخ
کشف مواد غیرمنتظره در پوستهٔ مریخ نشان می‌دهند نظریهٔ پیشین دربارهٔ شکل‌گیری آن احتمالا نادرست بوده و پوستهٔ سیارهٔ سرخ تکامل پیچیده‌تری را طی کرده است.

این کشف، نظریه‌ای متفاوت را برای تکامل پوسته مریخ پیش می‌کشد؛ نظریه‌ای که می‌گوید پوسته در فازهای متفاوت شکل گرفته، فرایندی که از خنک‌شدن یک اقیانوس بزرگ ماگما پیچیده‌تر است.

پایره می‌گوید: «مریخ‌نوردهایی روی سطح بوده‌اند که سنگ‌هایی را مشاهده کرده‌اند که سیلیکایی‌تر از بازالت بودند. پس ایده‌هایی وجود داشت که پوسته می‌تواند سیلیکایی‌تر باشد؛ اما هیچ‌گاه نمی‌دانستیم و هنوز هم نمی‌دانیم پوسته اولیه چگونه شکل گرفته، یا چقدر عمر دارد؛ پس این همچنان نوعی راز است.»

پژوهش‌های بیشتری لازم است تا این رازها آشکار شوند که در‌نهایت می‌توانند به دانشمندان در کسب اطلاعات بیشتر درباره شکل‌گیری پوسته زمین کمک کنند. پوسته سیاره ما به علت فعالیت زمین‌ساختی، تاریخی بسیار پیچیده‌تر از پوسته مریخ دارد یا حداقل در حال حاضر این‌طور فکر می‌کنیم.

پایره می‌گوید: «ما پوسته سیاره خودمان را از آغاز آن نمی‌شناسیم؛ ما حتی نمی‌دانیم حیات چگونه برای اولین‌بار پدید آمد. بسیاری فکر می‌کنند این دو می‌توانند به هم مرتبط باشند. پس فهم اینکه پوسته در گذشته‌های دور چگونه بوده است، می‌تواند به ما کمک کند کل تکامل سیاره خود را بفهمیم.»

این پژوهش جدید ماه گذشته در ژورنال Geophysical Research Letters منتشر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی