ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میوکاردیت
علمی

دستاورد محققان: تشخیص التهاب عضلات قلب از طریق آزمایش خون برای اولین‌بار

محققان در آزمایش‌های خود وجود نوعی مولکول تحت عنوان cMet در افراد مبتلا به میوکاردیت پیدا کرده‌اند که می‌تواند منجر به توسعه آزمایش خون شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

محققان بریتانیایی یک نشانگر زیستی خون را کشف کردند که وجود میوکاردیت (التهاب عضلات قلب) را نشان می‌دهد. آنها امیدوار هستند که در آینده این کشف منجر به توسعه آزمایش خون سریع برای تشخیص این بیماری التهاب قلب کشنده و دشوار شود.

نیلش سامانی از بنیاد قلب بریتانیا گفت:

«میوکاردیت یک بیماری بسیار دشوار برای تشخیص است و متأسفانه قلب برخی از بیماران به دلیل فقدان آزمایش‌های تشخیصی در دسترس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد دید.»

التهاب قلب

میوکاردیت با التهاب عضله‌های قلب مشخص شده و اغلب در اثر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود. علائم اولیه آن می‌تواند مبهم باشد و شامل خستگی، تنگی نفس و تب خفیف می‌شود و در صورت عدم تشخیص و درمان می‌تواند در چند روز منجر به حمله قلبی کشنده شود.

ابزارهای تشخیص فعلی برای ابتلا به میوکاردیت بسیار مبهم هستند. MRI یا اشعه ایکس می‌تواند برای شناسایی ناهنجاری‌های قلبی انجام شود و ECG نیز با بررسی‌های خود می‌تواند سرنخ‌های غیر‌اختصاصی ارائه دهد. با این حال، تست تشخیص قطعی استاندارد میوکاردیت، نمونه‌برداری بافت قلب است که به دلیل ماهیت تهاجمی آن به ندرت انجام می‌شود.

مولکول cMet می‌تواند به تشخیص میوکاردیت کمک کند

دانشمندان در تحقیقات جدید خود روی سلول‌های T که یک نوع حیاتی از سلول‌های ایمنی هستند، متمرکز شده‌اند. مشخص شد که با وجود التهاب قلب، سلول‌های T در گردش خون می‌توانند مولکولی به نام cMet را نشان دهند. این مولکول‌ها در میوکاردیت نقش دارند و ردیابی سطح آنها در آزمایش خون می‌تواند مستقیماً به وجود التهاب بافت قلب اشاره داشته باشد.

تاکنون این تحقیق روی یک گروه کوچک از 34 بیمار مبتلا به میوکاردیت انجام شده است. دانشمندان با انجام آن متوجه شدند که سطح مولکول‌های cMet موجود در خون آنها به‌طور قابل توجهی بالاتر از یک گروه کنترل سالم و گروهی از بیمارانی بوده که حملات قلبی را تجربه کرده‌اند.

«فدریکا مارلی برگ» محقق دیگری از بنیاد قلب بریتانیا گفت که اقدامات زودهنگام برای درمان میوکاردیت بسیار مهم است و این آزمایش خون بالقوه می‌تواند ابزار مهمی را برای تشخیص بیماران قبل از نارسایی قلبی به پزشکان ارائه دهد.

به گفته محققان، اگر مراحل بعدی مطالعه و تحقیق آنها نیز موفقیت‌آمیز باشد، آزمایش خون جدید می‌تواند ظرف یک یا دو سال آینده از نظر بالینی در دسترس قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی