ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

فیلترینگ باعث کاهش درآمد همراه اول در آبان‌ماه شد

به نظر می‌رسد فیلترینگ و قطعی‌های اینترنت از اصلی‌ترین عوامل این افت 25درصدی درآمد همراه اول است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۱

صورت‌های مالی همراه اول در آبان ماه امسال نشان می‌دهد این اپراتور در مقایسه با شهریورماه، قبل از فیلترینگ و اختلالات اینترنت، نزدیک به 900 میلیارد تومان از درآمد خود را از دست داده است. اختلال‌های حاکم در اینترنت و فیلتر پلتفرم‌های محبوبی همچون اینستاگرام، احتمالاً از اصلی‌ترین دلایل این افت درآمد 25 درصدی نسبت به ماه آخر تابستان ۱۴۰۱ است. این شرکت در مهرماه هم با کاهش درآمد جدی مواجه شده بود.

اثرات فیلترینگ و قطع اینترنت در دو ماه اخیر بر کسب‌وکارها بر هیچکس پوشیده نیست. گزارش‌های متعددی از آسیب‌های چند صد میلیارد تومانی به فعالین اقتصادی وجود دارد؛ اگرچه برخی مسئولان همچون وزیر ارتباطات باور دارند ارقام مطرح‌شده، کارشناسی شده نیستند.

حال جدیدترین گزارش مالی ماهانه همراه اول منتهی به آبان‌ماه در کدال منتشر شده و حکایت از ادامه کاهش درآمد این اپراتور دارد.

گزارش فعالیت ماهانه همراه اول نشان می‌دهد درآمد این شرکت از سرویس‌های مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه مشترکین خطوط دائمی و اعتباری نسبت به شهریورماه، حدود 936 میلیارد تومان کاهش داشته است. البته باید توجه داشت که شهریور 31 روز و آبان 30 روز است، اما این افت اخیر را به‌طور قطع نمی‌توان به یک روز کاری کمتر نسبت داد.

صورت های مالی آبان همراه اول
صورت های مالی شهریور همراه اول

کاهش درآمد این اپراتور از مهرماه و هم‌زمان با قطعی‌های مکرر اینترنت و فیلترینگ گسترده آغاز شد. صورت‌های مالی مهرماه همراه اول نشان می‌داد این شرکت بیش از 700 میلیارد تومان از درآمد خود را از دست داده است. حال این افت درآمد همچنان ادامه داشته و حتی نسبت به مهر نیز بیشتر هم شده است.

مقایسه جزئیات صورت‌های مالی آبان و مهر نشان می‌هد افت درآمدی همراه اول به بخش درآمد از مشترکین خطوط اعتباری باز می‌گردد. درآمد این شرکت از مشترکین خطوط دائمی در آبان‌ماه هم‌چون مهر در حدود هزار میلیارد تومان گزارش شده است، اما درآمد از مشترکین خطوط اعتباری 200 میلیارد تومان نسبت به مهر کاهش یافته و به 1200 میلیارد تومان رسیده است.

صورت های مالی مهر همراه اول
صورت های مالی آبان همراه اول

لازم به ذکر است همراه اول در تابستان امسال به‌طور میانگین بیش از 3 هزار میلیارد تومان از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری درآمد داشت، اما این رقم در مهرماه به 2500 و در آبان نیز به 2300 میلیارد تومان کاهش یافته است. از‌همین‌رو می‌توان نتیجه گرفت محدودیت‌های اخیر اینترنت و تمایل کمتر کاربران به خرید بسته‌های اینترنتی، احتمالاً یکی از اصلی‌ترین عوامل این کاهش درآمدی قابل توجه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی