ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7
خودرو

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و KMC K7، کراس‌اوورهای چینی اسپرت بازار

مقدمه این روزها هر گوشه شهر را که بنگرید، یک بیلبورد تبلیغاتی از کراس‌اوورهای چینی را خواهید دید که با ظاهری دلربا و البته قیمت‌های نجومی سعی در معرفی خود دارند. از بین تمامی محصولات ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

این روزها هر گوشه شهر را که بنگرید، یک بیلبورد تبلیغاتی از کراس‌اوورهای چینی را خواهید دید که با ظاهری دلربا و البته قیمت‌های نجومی سعی در معرفی خود دارند. از بین تمامی محصولات جدیدی که به بازار ایران معرفی شده‌اند، سه خودرو لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 به دلیل ظاهر و مشخصات خود لقب کراس‌اوورهای اسپرت را دریافت کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم تا به مقایسه ضمنی این سه رقیب نزدیک بپردازیم.

از بین سه کراس‌اوور یاد شده، نخست کی ام سی K7 به بازار ایران رسید. این خودرو در حقیقت جک X7 است که نسخه بروز شده‌ای از جک S7 محسوب می‌شود. کی ام سی K7 در حال حاضر پرچمدار محصولات کرمان موتور است و به همراه کی ام سی T8 (جک T8)، به عنوان محصولات جدید کرمان موتور برای بازار ایران شناخته می‌شوند.

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و KMC K7

دومین خودرو حاضر در این مقایسه، لاماری ایما است. این خودرو نسخه اسپرت دانگ فنگ T5 است که با نام و نشان متفاوت لاماری ایما توسط آرین موتور به بازار ما عرضه شد. لاماری ایما از ابتدای سال 1401 و یکسال پس از کی ام سی K7، در خیابان‌های ما حضور دارد.

در نهایت به جدیدترین خودرو این لیست می‌رسیم، فونیکس FX که در حقیقت چری اومودا 5 است. این کراس‌اوور در قالب برند لوکس و جدید مدیران خودرو یعنی فونیکس به بازار ایران عرضه خواهد شد و البته هنوز تعدد نسخه‌های آن در جاده‌ها و خیابان‌های ایران پرشمار نیست. در این مقاله به بررسی و مقایسه این سه خودرو خواهیم پرداخت تا در نهایت مشخص شود که کدام یک جوان‌پسندتر است!

بررسی طراحی خارجی

هر سه خودرو حاضر در این مقایسه از زبان طراحی مدرنی بهره می‌برند که از آن‌ها یک کراس‌اوور اسپرت ساخته است. در واقع هر سه این خودروها نمادی از پیشرفت طراحی چینی‌ها هستند. برای درک این مساله، کافی است طراحی خودرویی همچون فونیکس FX را با نسل اول ام وی ام X33 مقایسه کنید.

در مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 از نظر طراحی، دو خودرو ایما و K7 از نظر طراحی شبیه به یکدیگر هستند در حالی که فونیکس FX اندکی متفاوت ظاهر می‌شود. وجه مشترک طراحی هر سه خودرو، چراغ‌های روشنایی اصلی هستند که در نواحی جانبی سپر جلو قرار گرفته‌اند.

تا پیش از ورود لاماری ایما به بازار، کی ام سی K7 به عنوان یک کراس‌اوور تهاجمی منحصر به فرد شناخته می‌شد اما ایما با ارائه یک طراحی کاملا مشابه، خود را به عنوان رقیب همسان کی ام سی K7 مطرح کرد. علاوه بر قسمت جلو، شباهت‌هایی میان قسمت‌های جانبی و عقبی لاماری ایما و کی ام سی K7 نیز مشاهده می‌شود. با این حال یک مساله به ظاهر کی ام سی K7 که خودرو گران‌تر این مقایسه محسوب می‌شود ضربه زده است. این مساله خروجی‌های دوبل اگزوز تقلبی هستند، در حالی که لاماری ایما خروجی‌های اگزوز دوبل واقعی دارد!

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و KMC K7

خوشبختانه فونیکس FX اندکی نسبت به دو خودرو دیگر متفاوت است. جلوپنجره الماس نشان این خودرو حالت سه بعدی دارد و چراغ‌های جانبی آن نیز کوچکتر و صاف‌تر هستند. همچنین فونیکس FX یک کراس‌اوور کوپه است و بیشتر به دیگنیتی شباهت دارد. نکته عجیب طراحی فونیکس FX‌ در قسمت عقبی آن مشاهده می‌شود. در حالی که دو خروجی دوبل واقعی اگزوز از قسمت زیرین سپر مشاهده می‌شوند، طراحان چری همچنان به نصب خروجی‌های تقلبی دوگانه روی سپر عقب خودرو اصرار ورزیده‌اند!

بررسی طراحی داخلی

در حالی که در مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 از نظر طراحی خارجی کراس‌اوورهای آرین موتور و کرمان موتور شبیه به یکدیگر بودند، این مساله در طراحی داخلی شکلی متفاوت به خود می‌گیرد. برای بخش طراحی داخلی فونیکس FX‌ و لاماری ایما شباهت بیشتری به یکدیگر دارند، چرا که از الگوی صفحه نمایش به هم پیوسته عریض بهره می‌برند. در سوی دیگر اما برای کی ام سی K7 از صفحه نمایش‌های جداگانه استفاده شده است.

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و KMC K7

با این حال یک الگو بین سه خودرو مشترک است و آن حذف دکمه‌های فیزیکی است. اکثر کنترلرها در سه خودرو این مقایسه از نوع لمسی هستند و اکثر دکمه‌های فیزیکی روی فرمان جمع شده‌اند. سایر المان‌های طراحی هر سه خودرو شبیه به یکدیگر هستند اما در این قسمت می‌توان کی ام سی K7 را برنده اعلام کرد که کابینی پر از جزئیات را به کاربران عرضه می‌کند.

بررسی مشخصات فنی و جدول مقایسه

بخش اصلی در مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7، رقابت بین مشخصات فنی این سه کراس‌اوور جوان‌پسند بازار است. از بین این سه خودرو، تنها فونیکس FX با دو ترکیب از مشخصات فنی به بازار عرضه می‌شود و دو خودرو دیگر با یک موتور و گیربکس در دسترس خریداران هستند.

فونیکس FX‌ با دو ترکیب به بازار ایران عرضه خواهد شد که ترکیب اول شامل موتور 1.5 لیتری توربوشارژر به همراه گیربکس 9 سرعته CVT می‌شود، در حالی که ترکیب دوم از موتور 1.6 لیتری توربوشارژر به همراه گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تشکیل شده است. پیشرانه نخست از نوع MPi یا تزریق غیرمستقیم سوخت است و سازگاری بهتری با بنزین ایران دارد،‌ در حالی که پیشرانه دوم از نوع GDi است و راندمان بالاتری را تحویل می‌دهد. از آن‌جایی که دو خودرو دیگر به پیشرانه GDi مجهز هستند، ما نیز در این مقایسه نسخه قوی‌تر فونیکس FX را وارد مقایسه مشخصات فنی می‌کنیم.

جدول مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 از نظر مشخصات فنی:

خودروفونیکس FXلاماری ایماکی ام سی K7
موتور1.6 لیتری TGDI1.5 لیتری TGDI1.5 لیتری TGDI
حداکثر قدرت197 اسب بخار195 اسب بخار171 اسب بخار
حداکثر گشتاور290 نیوتن متر285 نیوتن متر251 نیوتن متر
جعبه دنده7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه

هنوز اطلاعات دقیقی از وزن و شتاب فونیکس FX در شرایط طبیعی به دست ما نرسیده است، از این رو بهتر است تا زمان عرضه کامل فونیکس FX برای مقایسه شتاب این سه خودرو صبر کنیم. با این حال به نظر می‌رسد که لاماری ایما یک رقیب سرسخت برای تیپ فول آپشن فونیکس FX خواهد بود.

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و KMC K7

تجربه رانندگی و مقایسه سه خودرو

از زمان عرضه لاماری ایما به بازار ایران، این خودرو تحسین بسیاری از کاربران و کارشناسان خودرویی را به همراه داشته است. مطابق جدولی که در این قسمت می‌بینید، پیشرانه 1.5 لیتری لاماری ایما راندمان مناسبی دارد و به خوبی با موتور 1.6 لیتری توربوشارژر چری رقابت می‌کند، اما آنطور که بررسی های ما نشان می دهد درزمینه شتابگیری برتری با فونیکس FX است که با قدرت مساوی لاماری، وزن کمتری دارد و در حدود 8.2 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت می رسد، لاماری با حدود 2 ثانیه اختلاف در رده دوم جای می گیرد و در نهایت نیز جک کی 7 علیرغم لذت رانندگی زیادش، چاره ای جز پذیرش رده سومی ندارد.

در زمینه عملکرد گیربکس باردیگر، برتری فونیکس مسجل به نظر می رسد چرا که گیربکس دوبل کلاچ هفت سرعته تر این خودرو دارای تیپ ترونیک است که لاماری از آن بی بهره است، همچنین گیربکس شش سرعته دوبل کلاچ تر جک کی 7 نیز از حیث عملکرد، شرایط متوسطی دارد که به نظر از تکنولوژی قدیمی تر آن نسبت به دو خودرو دیگر ناشی می شود.

موتور هر سه خودرو مجهز به توربوچارجر و تزریق مستقیم است و به بنزین سوپر نیاز دارد، از این رو ممکن است در صورت استفاده از بنزین معمولی، مشکلاتی ایجاد شود و متاسفانه ظاهرا چنین اتفاقی نیز در عمل درحال روی دادن است و مواردی از آن به شکل غیر رسمی گزارش شده است.

از نقطه نظر هندلینگ و کیفیت سواری هر سه خودرو به راحتی نمره قبول را کسب می نمایند، البته که جک کی 7 به سبب ابعاد بزرگتر خود، در واقع کاربرد مسافرتی و خانوادگی بیشتری دارد و فونیکس اف ایکس نیز کاملا جوان پسند و کمی جمع و جور احساس می شود، لاماری نیز در حد وسط این دو خودرو جای می گیرد.

بررسی امکانات و تجهیزات

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 در بخش فنی با برتری نسبی لاماری همراه بود اما در بخش امکانات رفاهی، این خودرو نتیجه را به فونیکس و KMC واگذار خواهد کرد. البته جای تعجبی نیز وجود ندارد، چرا که قیمت لاماری ایما بسیار کمتر از قیمت فونیکس FX یا قیمت کی ام سی K7 تعیین شده است. در سوی دیگر حذف دو کیسه هوا از کی ام سی K7، جایگاه این خودرو را در معرض خطر قرار داده است.

جدول مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 از نظر امکانات و آپشن‌ها:

خودرولاماری ایمافونیکس FXکی ام سی K7
آپشن‌های ایمنیشش کیسه هوا، کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیریشش کیسه هوا، کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، مجموعه دستیارهای رانندگی ADASچهار کیسه هوا، کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری
نور و روشناییچراغ‌های جلو LED، دی لایت و اتو لایتچراغ‌های جلو و عقب LEX، دی لایت و اتو لایت، چراغ‌های مه شکن عقب و جلوچراغ‌های جلو LED، دی لایت و اتو لایت، چراغ مه شکن عقب
سیستم چند رسانه‌ایشش بلندگو مجهز به نمایشگر 10.25 اینچی لمسیسیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و نمایشگر 10.25 اینچی لمسیسیستم پخش اینفینیتی مجهز به 10 بلندگو و نمایشگر 12.3 اینچی لمسی
امکانات کابینسیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، روکش چرمی صندلی‌هاسیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی‌های تنظیم شونده برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌هاسیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه دوگانه، صندلی‌های برقی تنظیم شونده جلو، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، ماساژور صندلی راننده
سایر تجهیزاتسانروف و سقف پانوراما، دوربین عقب، آینه‌های تاشو برقی به همراه گرمکنسانروف، دوربین عقب، دوربین 360 درجه، دوربین جانبی، آینه‌های تاشو برقی به همراه گرمکنسانروف و سقف پانوراما، دوربین عقب، دوربین 360 درجه، دوربین جانبی، آینه‌های تاشو برقی به همراه گرمکن

قیمت لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7

لاماری ایما ارزان‌ترین خودرو حاضر در این مقایسه است که قیمت آن در کارخانه حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان است و در بازار آزاد در محدوده یک میلیارد و پانصد میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. لاماری ایما خودرویی با ارزش خرید بالا است چرا که ترکیبی از قوای فنی مناسب، امکانات مطلوب و ظاهر جذاب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال افزایش تقاضای سفته بازانه پیرامون این خودرو، موجب شده است تا دسترسی خریداران واقعی به این خودرو دشوار شود.

کی ام سی K7 رتبه دوم را از نظر قیمت به خودش اختصاص می‌دهد. قیمت این خودرو از سوی کرمان موتور معادل یک میلیارد و 345 میلیون تومان اعلام شده است که این نرخ در بازار آزاد به حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش می‌یابد. با این حال کرمان موتور و نمایندگی‌های این مجموعه کی ام سی K7‌ را به صورت اقساطی عرضه می‌کنند. این مساله یک مزیت کلیدی برای مخاطبان ایرانی است، چرا که قدرت خرید اقشار مختلف طی سالیان اخیر به شدت صدمه دیده است و خرید اقساطی یک راه حل مناسب برای آن‌ها به شمار می‌آید.

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و KMC K7

در نهایت به فونیکس FX می‌رسیم، خودرویی که هنوز وارد بازار ایران نشده است و انتظار می‌رود درتعطیلات نوروز سال 1402 شاهد عرضه آن باشیم. قیمت این خودرو نیز همچنان نامشخص است اما تخمین‌ها از برچسب قیمتی یک میلیارد و 400 میلیون تومانی الی یک میلیارد و 600 میلیون تومانی برای این خودرو حکایت دارند. در صورتی که مدیران خودرو قیمتی در همین محدوده را برای FX تعیین کند، این خودرو گران‌ترین کراس‌اوور در مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 خواهد بود. البته مدیران خودرو همواره محصولاتش را به صورت اقساطی می‌فروشد و همین مزیت موجب خواهد شد تا توجه بخشی از مشتریان نسبت به این خودرو جلب شود.

راند نهایی مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7

این سه کراس اوور را در ابتدای مطلب جوان پسند عنوان کردیم، با این حال اکثر جوانان ایرانی در دنیای واقعی قادر به خرید این خودروها نیستند. خودروهای جوان پسندی که در دسترس اکثر آن‌ها قرار دارد اتومبیل‌هایی نظیر کوییک R، پژو 206 و 207 با سقف شیشه‌ای یا پژو 207 مولتی کالر هستند. البته جوان ایرانی برای خرید این خودروهای به اصطلاح جوان پسند نیز بایستی مدت‌ها پس انداز کند یا زیر بار وام‌های سنگین برود!

مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و KMC K7

با این وجود، شاید بتوان گفت که مقایسه لاماری ایما، فونیکس FX و کی ام سی K7 برنده قطعی ندارد و با توجه به شرایط موجود بایستی یکی از این سه خودرو را برنده بدانیم. اگر مشخصات فنی و کارایی خودرو برای شما در درجه اول اهمیت قرار دارد،‌ لاماری ایما با قیمت ثبت نامی کارخانه یا بورس کالا، انتخاب جذابی خواهد بود. جک کی 7 بیشتر مناسب استفاده خانوادگی است و می تواند سلیقه افرادی را تامین کند که به جای شتاب و سرعت، به دنبال لذت بردن از قدرت بالای سیستم صوتی این خودرو در یک مسافرت خاطره انگیز هستند و فونیکس FX بی شک با قیمت بالا، مناسب افراد علاقه مند به تکنولوژی است که توانایی پرداخت اقساط سنگین این خودرو را دارند.

فیدیلیتی پرایم با گیربکس خیس

با این حال نباید فراموش کنید که هر سه این کراس‌اوورها به بنزین سوپر یا مکمل‌های سوخت نیاز خواهند داشت و شاید راه حل میانگین نیز در این بخش از بازار، صرفه نظرکردن از تمامی این سه خودرو و رفتن به سراغ نسخه جدید فیدلیتی با گیربکس دوبل کلاچ تر باشد که به سبب موتور معمولی (فاقد تزریق مستقیم سوخت)، کمتر از سه خودرو دیگر به بنزین سوپر نیازمند است و البته شتاب کمتری (حدود 13 ثانیه) را نیز ارائه می دهد، بنابراین شاید باید قید عملکرد اسپرت را زد و در دنیای خسته کننده و واقعی با یک کراس اوور چینی 1.5 میلیاردی راضی بود!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۸ آذر ۱۴۰۱

    باید به حال جوان ایرانی با سرنوشت محتوم با این قوم عجیب خون گریست

مطالب پیشنهادی