ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راکت اسپیس ایکس
علمی

اسپیس ایکس چندین پنل خورشیدی و تجهیزات علمی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد

اسپیس ایکس اخیراً یک کپسول دراگون دیگر را با تجهیزات آزمایش‌های علمی و چند پنل خورشیدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

یک فضاپیمای دیگر از اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) رفت تا افزون بر حمل دامنه گسترده‌ای از تجهیزات آزمایش‌های علمی، مجموعه‌ای از پنل‌های خورشیدی را برای ارتقای سیستم برق این ایستگاه به دست فضانوردان برساند.

اسپیس ایکس شنبه شب ساعت 22:50 به وقت ایران کپسول دراگون را با راکت فالکون 9 از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب کرد. این کپسول در‌نهایت ساعت 16:09 یکشنبه به وقت ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

دراگون در این عملیات به ماژول Harmony ایستگاه وصل شد و دو فضانورد ناسا به‌نام‌های «نیکول مان» و «جاش کاسادا» ناظر این اتفاق بودند. این کپسول حالا در شرایطی به ایستگاه متصل شده که ISS روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذراند. در حال حاضر، کپسول کرو-5 دراگون، فضاپیمای Cygnus-18 و یک سویوز MS-22 روسی هم به این ایستگاه متصل هستند که پیش‌تر برای حمل فضانوردان یا محموله‌ها استفاده شده بودند.

کپسول دراگون یک ماه دیگر ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کند

کپسول جدید دراگون شامل ابزارهایی برای آزمایش‌های علمی و تقریباً 3.5 تن محموله تدارکاتی است که به‌زودی به ایستگاه منتقل خواهد شد. این کپسول تقریباً به‌مدت یک‌ماه به ایستگاه متصل می‌ماند تا بعد دوباره بار زده شده و به‌همراه نتایج آزمایش‌های علمی بدون سرنشین به زمین برگردد.

افزون بر این، دو پنل خورشیدی تازه هم در این کپسول قرار دارد. این پنل‌ها با نام iROSA قرار است به آرایه فعلی پنل‌های خورشیدی ایستگاه فضایی بین‌المللی اضافه شوند تا در یک برنامه بلندمدت بتوانند سیستم تأمین برق ایستگاه را ارتقا دهند. اگرچه این پنل‌ها اندازه کوچک‌تری نسبت به پنل‌های قبلی دارند، اما به همان مقدار انرژی تولید می‌کنند.

ناسا در این باره می‌گوید: «این پنل‌های خورشیدی که با انرژی جنبشی ذخیره‌شده کار می‌کنند، قابلیت‌های تولید انرژی در ایستگاه را افزایش می‌دهند. زمانی که این تجهیزات نصب شوند، توان ایستگاه برای تأمین انرژی تحقیقات و عملیات‌های مختلف بین 20 تا 30 درصد بیشتر می‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی