ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تک‌نرخی شدن قیمت خودرو با عرضه در بورس کالا؛ 3:0 به نفع خودروسازان!

عرضه خودرو در بورس کالا به سود بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو کشور پایان می‌دهد...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

حدود یکسال است که سود عظیم دلالی خودروهای صفر به تیتر رسانه‌ها بدل شده و مداوماً تأکید می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا به سود بیش از 100 هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودروی کشور پایان می‌دهد. حامیان این ایده معتقدند که به‌جای قیمت‌گذاری دستوری، عرضه در بورس کالا به نفع خریداران واقعی و خودروسازان تمام خواهد شد. اما الزاماتی نظیر «عرضه منظم، مستمر و کامل خودروها در بورس کالا» برای تحقق این هدف ضروری است و در غیر این صورت بعید نیست که بار دیگر شاهد جهشی عجیب در بازار خودروی کشورمان باشیم. جهشی که 3:0 به نفع خودروسازان تمام خواهد شد؛ چرا که عرضه با قیمت‌های بالاتر، اگرچه خودروسازان را از حاشیه ضرر خارج می‌کند، اما دست دلالان را برای سقف‌شکنی‌های تازه در بازار خودرو باز کرده و بار دیگر به ایجاد اختلاف قیمت و ضرر مشتری نهایی منجر می‌شود.

بازار خودرو

دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه می‌گوید: «عرضه خودروها در بورس کالا، زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم می‌کند و سبب تعدیل قیمت‌های کاذب در بازار می‌شود. درواقع قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج به واقعی‌شدن قیمت‌ها و تک‌نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و کم‌کم خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.»

«احمد نعمت بخش»، دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: «آمارها نشان‌دهنده آن است که ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک 5 هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه 70 نیز وجود داشته است. از طرف دیگر، بین 80 تا 85‌ درصد افرادی که در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند، به قصد کسب سود آن وارد می‌شوند. بنابراین، تداوم عرضه‌ها در بورس سبب خواهد شد خودروسازان به ‌تدریج از زیان خارج شوند. در این صورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند و مطالبه کیفیت بالاتر نیز داشته باشند.»

بازار خودرو

این موارد در شرایطی مطرح می‌شود که براساس روند فعلی عرضه خودروها در بورس کالا در مورد محصولاتی نظیر لاماری ایما یا پژو ۲۰۷ نه‌تنها شاهد عرضه با نرخ‌های بسیار نزدیک به نرخ بازار هستیم، بلکه حتی این احتمال وجود دارد که روندی افزایشی نیز پس از عرضه در بورس کالا شکل گرفته باشد. روندی که در‌نهایت به سود تصاعدی خودروسازان و قیمت بیشتر برای مشتریان نهایی منجر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی