ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: اولین پرواز آزمایشی فضاپیمای اوریون

اوریون جزو جدید‌ترین کپسول‌های ناسا برای حمل انسان به نقاط دور فضا، از جمله ماه و مریخ، است.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵

۵ دسامبر ۲۰۱۴، فضاپیمای اوریون ناسا برای اولین‌بار پرواز آزمایشی انجام داد.

فضاپیمای اوریون

اوریون جزو جدید‌ترین کپسول‌های ناسا برای حمل انسان به نقاط دور فضا، از جمله ماه و مریخ است. پس از اتمام برنامه شاتل‌های فضایی، مرحله اجرایی این فضاپیما رقم خورد، تا در ۵ دسامبر ۲۰۱۴ اولین پرواز آزمایشی خود را انجام دهد.

این فضاپیما طراحی شده‌ است تا طولانی‌ترین مسیر‌ها را طی کند و به کاوش سیارات فراتر از زمین و حتی سیارک‌ها بپردازد. اوریون همچنین مجهز به زیستگاه‌هایی برای سفرش به مریخ خواهد بود.

این فضاپیما هم مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول برای سرنشینان طراحی شده‌ است. فضاپیما پس از فرود بر زمین می‌تواند به‌وسیله چتر نجات در اقیانوس نیز سقوط کند.

مأموریت آرتمیس که قرار است سرنشین خود را به ماه ببرد، توسط اوریون به فضا پرتاب می‌شود. البته فضاپیما همچنان آزمایش‌هایی را پشت سر می‌گذارد و به گفته ناسا تنها ۴۰ درصد از آزمایش‌های مأموریت آرتمیس به اتمام رسیده‌اند. اوریون همچنین با پشت‌سر گذاشتن آپولو- ۱۳، به دورترین نقطه‌ای رسید که یک فضاپیمای قادر به حمل انسان‌ها به آن رسیده بود.

اولین پرواز آزمایشی

در دسامبر ۲۰۱۴، فضاپیمای اوریون با راکت دلتا هوی شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، برای مدت کوتاهی به پرواز درآمد تا داده‌های مربوط به عملکرد فضاپیما جمع‌آوری شوند.

این پرواز آزمایش پرواز اکتشاف- ۱ نام گرفت که چهار ساعت و ۲۴ دقیقه به‌طول انجامید. در این مأموریت که بدون سرنشین بود، فضاپیما دوبار به دور زمین چرخید. هدف از این پرواز اطمینان حاصل‌کردن از عملکرد درست برخی سامانه‌ها نظیر کپسول، سامانه فرار سرنشینان، سپر‌های محافظتی و حرارتی و نیز عملکرد رایانه‌ها بود.

آزمایش سیستم چتر نجات فضاپیما

اولین پرواز اوریون با فرود کپسول در اقیانوس آرام پایان یافت و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا آن را برای استفاده‌های آتی بازیابی کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی