ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اوریون ماه
علمی

کپسول اوریون مأموریت آرتمیس 1، رکورد پرواز مأموریت آپولو 13 را شکست

ناسا می‌گوید مأموریت آرتمیس 1 با کپسول اوریون به دورترین نقطه از زمین برای یک فضاپیمای قادر به حمل انسان رسیده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

کپسول اوریون از مأموریت آرتمیس 1 موفق به شکستن رکورد جدیدی برای ناسا شد. این کپسول در جدیدترین مانور حرکتی خود توانست به دورترین نقطه‌ای برسد که کپسول‌های قادر به حمل انسان تاکنون به آن‌جا رفته‌اند. این رکورد آخرین بار در سال 1970 در ماموریت آپولو 13 شکسته شده بود.

«جیم گفر»، از مدیران تیم فضاپیمای اوریون درباره این کپسول که حالا در فاصله 401,798 کیلومتری زمین قرار گرفته است، گفت: «آرتمیس 1 طراحی شد تا میزان تحمل اوریون را بررسی کند و ما مدار مخالف‌گرد دوردست را به‌عنوان محل مناسبی برای انجام این کار انتخاب کردیم. به‌واسطه همین مدار بسیار بزرگ، در ارتفاع بالا بر فراز ماه، توانستیم رکورد آپولو 13 را پشت سر بگذاریم.»

با این حال، گفر می‌گوید آن‌چه اهمیت بیشتری دارد، به‌پیش‌بردن حدومرزهای اکتشاف و ارسال فضاپیماها به نقاطی دورتر از تمام فاصله‌هایی است که تاکنون به آنها سفر کرده‌ایم. رکورد مسافت قبلی در فاصله 400,171 کیلومتری با زمین، به آپولو 13 تعلق داشت.

آپولو 13

رکوردشکنی آرتمیس 1 مثل آپولو 13 اتفاقی بود

نکته جالب این‌جاست که آپولو 13 قرار نبود طبق برنامه اولیه چنین رکوردی بزند. به‌دنبال انفجاری که در حین پرواز به‌وقوع پیوست، این مأموریت به‌جای فرود روی ماه، مسیر دیگری را انتخاب کرد تا فضانوردان خود را به زمین برگرداند. به‌طور مشابه، پرواز آرتمیس 1 هم قرار نبود رکوردشکنی کند. ناسا صرفاً قصد داشت این فضاپیما را به مدار مخالف‌گرد دوردست ماه بفرستد.

حالا متخصصان ناسا پیش‌بینی می‌کنند که اوریون به دورشدن از زمین ادامه دهد و تا فردا به فاصله 432,194 کیلومتری می‌رسد. کپسول اوریون آن‌گاه به مدت یک هفته در این مدار گردش می‌کند و بعد سفر بازگشت به زمین را در پیش خواهد گرفت. این فضاپیما که یک بار از نزدیکی سطح ماه عبور کرده بود، دوباره در تاریخ 14 آذر به نزدیکی سطح قمر زمین می‌رسد و 20 آذر به سیاره ما برمی‌گردد. گفتنی است که مأموریت آرتمیس 1 سرنشین ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی