ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: فضانوردان آپولو ۱۷ روی ماه فرود آمدند

آپولو ۱۷ آخرین سفر انسان به کره ماه بود که فضانوردان آن در یازده دسامبر ۱۹۷۲ روی ماه فرود آمدند.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۵

پس از آن که آپولو ۱۷ در دسامبر ۱۹۷۲ به فضا پرتاب شد، فضانوردان آن روی ماه فرود آمدند و مأموریت خود را آغاز کردند.

درباره آپولو ۱۷

آپولو ۱۷ یازدهمین سفر از مأموریت‌های آپولو و آخرین سفر انسان به کره ماه بود. این مأموریت دارای یک ماه‌نشین، خودروی ماه‌نورد و سفینه اصلی بود.

فضاپیما دارای ۳ سرنشین به‌نام‌های هریسون اشمیت، یوجین سرنان و رونالد ایوانز بود. اشمیت اولین دانشمندی محسوب می‌شد که ناسا به فضا می‌فرستاد.

تصویری از هریسون اشمیت دانشمند مأموریت‌، معلق در مدول ماه‌نورد.

هدف این مأموریت‌ نمونه‌برداری از مواد قدیمی‌تر ماه و بررسی امکان فعالیت‌های آتشفشانی اخیر بود. با توجه به تصاویری که آپولو ۱۵ از ماه گرفته‌ بود، ناسا توانست محل مناسبی برای فرود آپولو ۱۷ پیدا کند. بنابراین ماه‌نشین آپولو ۱۷ بین کوه‌های تایروس و دره لیترو و در لبه دریای آرامش بر زمین نشست.

طی آپولو ۱۷ از سطح ماه نقشه‌برداری شد و علاوه‌بر آزمایشات لرزه‌نگاری، ویژگی‌ها و مواد ماه نمونه‌گیری شدند.

فضانوردان

فضانوردان پس از ۱۲ روز سفر به مدار ماه رسیدند. دو فضانورد به داخل ماه‌نشین رفتند تا تنها رونالد ایوانز در سفینه باقی بماند. ماه‌نشین پس از ۱۲ دور، از سفینه جدا شد و پس از عکس‌برداری در ۲۰۰ متری محل پیش‌بینی‌شده فرود آمد.

رونالد ایوانز به‌عنوان خلبان در سفینه باقی ماند و تصاویری را از ماه گرفت. دو فضانورد دیگر نیز ۳۶ کیلومتر را در ماه و توسط خودروی ماه‌نورد رانندگی کردند و بیش از ۱۱۳ کیلوگرم نمونه جمع‌آوری کردند.

اشمیت و سرنان همچنین سه راهپیمایی که هرکدام بیش از هفت ساعت بود را روی ماه انجام دادند و پس از اتمام مأموریت‌، توسط ماه‌نشین به سفینه بازگشتند. وجود هریسون اشمیت به‌عنوان دانشمند زمین‌شناس در این مأموریت به ناسا امکان جمع‌آوری نمونه‌های باارزش خاک و سنگ ماه را داد.

یوجین سرنان، فضانورد آپولو ۱۷. در شیشهٔ کلاه او می‌توان هریسون اشمیت را در حال گرفتن تصویر دید.

سرنان آخرین انسانی بود که ماه را ترک کرد و سوار بر ماه‌نشین شد تا به سفینه بازگردد. او لحظه‌ای که روی ماه قدم گذاشت را بسیار زیبا و باشکوه توصیف کرده‌ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سیدعلی محمدزاده
    سیدعلی محمدزاده | ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

    دروغ محض فیلمهاش که به صورت مستقیم پخش می‌شده تو اینترنت با یک جستجو پیدا نیشه جالبه تو پخش مستقیم گوشه تصویر یک قوطی کوکا کولا بوده که در باز پخش حذف شده بود در ثانی چند سال بعد خودشون گفتن این دروغ رو علم کنیم تا شوروی سابق با تحقیقات و هزینه های الکی ور شکسته بشه

مطالب پیشنهادی