ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه‌نشین ژاپنی
علمی

اسپیس ایکس یک ماه‌نشین خصوصی ژاپن و اولین کاوشگر امارات را روانه قمر زمین کرد

یک ماه‌نشین خصوصی ژاپنی محموله‌ای را به قمر زمین می‌برد که شامل کاوشگر امارات متحده عربی است. این ماموریت چندملیتی امروز از طریق راکت فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس از فلوریدای آمریکا پرتاب شد و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

یک ماه‌نشین خصوصی ژاپنی محموله‌ای را به قمر زمین می‌برد که شامل کاوشگر امارات متحده عربی است. این مأموریت چندملیتی امروز از طریق راکت فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس از فلوریدای آمریکا پرتاب شد و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، بهار سال آینده باید منتظر فرود این فضاپیمای ژاپنی بر سطح ماه باشیم.

ماه‌نشین Hakuto-R ساعت 11:08 صبح امروز به‌وقت ایران از سکوی پرتاب ایستگاه نیروی هوایی در کیپ کاناورال پرتاب شد تا نخستین مأموریت فضایی شرکت ژاپنی ispace را آغاز کند. این ماه‌نشین اولین فضاپیمای ساخت ژاپن خواهد بود که می‌خواهد روی ماه فرود بیاید.

«تاکشی هاکامادا»، بنیان‌گذار و مدیرعامل ispace پیش‌تر درباره این پرتاب و اولین مأموریت فضایی آن‌ها گفته بود: «لحظه بسیار مهمی است. این مأموریت درهای تجارت در میان زمین و ماه را باز می‌کند.»

راکت فالکون 9 اسپیس ایکس امروز برنامه پرتنشی را پشت سر گذاشت. مرحله اول این راکت حدود هشت دقیقه پس از پرتاب روی زمین فرود آمد. بخش بالایی راکت حدود 47 دقیقه پس از پرتاب Hakuto-R را روانه مسیر خود به سمت ماه کرد و شش دقیقه بعد یک کاوشگر کوچک از ناسا به نام Lunar Flashlight را بیرون فرستاد.

مأموریت کاوشگر ناسا با ماه‌نشین ژاپنی فرق می‌کند

کاوشگر ماه Lunar Flashlight که به‌اندازه یک کیف معمولی است، طی مدت سه ماه به سوی ماه می‌رود و در‌نهایت در مدار نزدیک به خط راست (NRHO) قرار می‌گیرد. ناسا قصد دارد به‌عنوان بخشی از برنامه آرتمیس، در این مدار یک ایستگاه فضایی به نام Gateway بسازد. با این حال، Flashlight فعلاً قرار است به دهانه‌های تاریک ماه نگاه کند و در آن‌ها به‌دنبال نشانه‌های یخ بگردد.

از آن سو، ماه‌نشین Hakuto-R در دهانه اطلس در لبه جنوب شرقی دریای سرد ماه فرود می‌آید. البته ispace می‌گوید دستیابی به موفقیت در این مأموریت کار سختی است. مأموریت اول این شرکت صرفاً یک مأموریت آزمایشی است که 10 هدف را دنبال می‌کند و فرود‌آمدن روی ماه نهمین مورد در این فهرست است.

با این حال، اگر همه‌چیز موفقیت‌آمیز پیش برود، یک ربات 10 کیلوگرمی به نام «رشید» روی سطح ماه قرار داده خواهد شد که اولین کاوشگر ماه امارات خواهد بود

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی