ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرود روی ماه
علمی

رئیس ناسا: اسپیس ایکس می‌خواهد تا پایان 2023 روی ماه فرود بیاید

ناسا می‌گوید اسپیس ایکس احتمالاً اواخر 2023 با استارشیپ در ماه فرود می‌آید و فرود در مریخ هم برای اواخر دهه 2030 برنامه‌ریزی شده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

«بیل نلسون»، رئیس ناسا و سناتور سابق کنگره پس از فرود کپسول اوریون در ساحل نزدیک کالیفرنیا گفت این سازمان قصد دارد تا پایان دهه 2030 به مریخ برود. او همچنین اعلام کرد که ناسا در نظر دارد فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس را در اواخر 2023، بدون سرنشین و در اواخر 2024، با سرنشین روی ماه فرود بیاورد.

نلسون در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان مأموریت آرتمیس 1 اطلاعاتی را درباره برنامه‌های آینده ناسا به اشتراک گذاشت. او درباره وضعیت استارشیپ اسپیس ایکس که به‌عنوان فرودگر انسانی برای ارسال فضانوردان ناسا به ماه انتخاب شده است، گفت: «برنامه آن‌ها این است که در سال 2023، اواخر 2023 فرود بی‌سرنشین داشته باشند؛ یعنی یک سال دیگر! بعد در اواخر 2024 فرود با سرنشین را انجام دهند. لغزش‌ها همیشه ممکن است پیش بیایند، چون با یک سیستم کاملاً جدید طرفیم، اما آن‌ها با بقیه سیستم‌های خود نشان داده‌اند که چقدر می‌توانند موفق عمل کنند.»

ناسا تا انتهای دهه 2030 در مریخ فرود می‌آید

رئیس ناسا همچنین درباره مأموریت فرود روی مریخ تا پایان دهه 2030 گفت: «هدف رفتن به مریخ اولین‌بار توسط رئیس‌جمهور اوباما اعلام شد. در آن زمان تصور می‌شد که این مأموریت در حوالی 2023 انجام شود. ولی آن زمان‌بندی مربوط به چند سال پیش بود و حالا یک هدف‌گذاری واقع‌گرایانه‌تر برای انتهای دهه 2030 در نظر گرفته شده است.»

البته او تأکید کرد که این زمان‌بندی تا حد زیادی وابسته به موفقیت فناوری‌های جدید است. به‌علاوه، ناسا باید بودجه کافی برای توسعه سیستم‌های پیشران حرارتی هسته‌ای را دریافت کند و از سمت کنگره حمایت شود. به همین دلیل این سازمان هدف‌گذاری خود را برای انتهای دهه 2030 گذاشته است. آن‌ها امیدوارند که در ادامه از مریخ هم فراتر بروند.

در این رویداد همچنین اعلام شد که عملکرد اوریون بهتر از انتظارات اولیه مهندسان این سازمان بوده و پنل‌های خورشیدی این فضاپیما بهتر از آنچه تصور می‌شد، انرژی تولید کرده‌اند. ناسا حالا در طول ماه‌های آینده به بررسی داده‌های گردآوری‌شده توسط این کپسول می‌پردازد و برای مأموریت آرتمیس 2 آماده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی