ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویتامین D
علمی

پژوهشی جدید: مغزهای دارای سطوح بالاتر ویتامین D، عملکرد بهتری دارند

با این حال، هیچ نشانه‌ای برای تأثیر سطح ویتامین‌ D مغز و بیماری‌هایی مانند آلزایمر پیدا نشده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

ویتامین D که با نام «ویتا‌مین آفتاب» هم شناخته می‌شود، مدت‌هاست برای تقویت استخوان‌ها و کمک به سیستم ایمنی بدن مورد‌توجه قرار دارد. اکنون گروهی از محققان دانشگاه تافتز (Tufts University) متوجه شده‌اند که این ویتامین می‌تواند بر عملکرد شناختی مغز ما نیز تأثیر بگذارد.

محققان در این مطالعه جدید، ویتامین D را در بافت مغز بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند که وجود سطوح بالاتری از این ویتامین با عملکرد شناختی بهتر مانند حافظه قوی‌تر و پیشرفت آهسته‌تر زوال شناختی مرتبط است.

به گفته نویسندگان، آن‌ها با انجام این مطالعه برای اولین‌بار سطح ویتامین D را در بافت مغز بررسی کرده‌اند. آن‌ها همچنین تخمین می‌زنند که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال 2050 به 150 میلیون نفر در سراسر جهان می‌رسد که این موضوع، ارزش مطالعه اخیر را نشان می‌دهد.

محققان با استفاده از بافت مغز 290 شرکت‌کننده، سطوح ویتامین‌‌ D را در چهار ناحیه مغز بررسی کردند. به گفته آن‌ها، سطوح بالای ویتامین ‌D در مغز با 25 تا 33 درصد احتمال پایین‌تر ابتلا به زوال عقل و اختلال شناختی خفیف مرتبط است.

با این حال، در این مطالعه به هیچ ارتباطی بین سطح ویتامین‌ D مغز و وجود اجسام لویی یا آمیلوئید بتا اشاره نشده است که به‌ترتیب نشان‌دهنده زوال عقل با اجسام لویی و آلزایمر هستند. محققان قصد دارند به‌منظور نشان‌دادن مکانیزم مسئول نحوه عملکرد ویتامین D در مغز، ساختار مغز را بیشتر مطالعه کنند.

میزان توصیه‌شده ویتامین D

میزان توصیه‌شده ویتامین D در رژیم غذایی برای افراد بین 1 تا 70 سال، 600 واحد بین‌المللی و برای افراد بالای 70 سال، 800 واحد بین‌المللی است. البته مصرف بیش از اندازه این ویتامین (به‌ویژه هنگام استفاده از مکمل‌ها) خطراتی به‌همراه دارد. به عنوان مثال، خطر آسیب کلیوی را افزایش می‌دهد و باعث هایپرکلسمی یا تجمع کلسیم بیش از اندازه در خون می‌شود.

ویتامین D را می‌توان از طریق غذا، مانند انواع ماهی‌ها از جمله سالمون، قزل‌آلا و تن و همچنین از طریق آب پرتقال یا شیر دریافت کرد. علاوه بر این، بدن انسان‌ها هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید، به‌طور طبیعی ویتامین D تولید می‌کند. برخی از افراد نیز ممکن است از مکمل‌ها برای افزایش سطح ویتامین بدن خود بهره ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی